НОВИНИ

За тротоарите и хората

"Върнахме тротоарите на пешеходците". С тази реплика кметът на столичния район "Лозенец" Любомир Дреков оцени разширяването на "зелената" зона за паркиране, която от 1 октомври обхвана части от подопечния му квартал.

Ива Стойкова
от Ива Стойкова
16:32, 27.10.2017
Чете се за: 02:06 мин.
Истории
За тротоарите и хората
Снимка:

Почти месец след въвеждането на мярката наистина автомобилите драстично намаляха и изчезнаха "автомобилите-паметници", които понякога с месеци и години заемаха паркоместа.

Сред аргументите за въвеждането на "Зелена зона" бе, че тя е поискана от гражданите, именно за да се "разтовари" квартала от "колите-натрапници". Във Фейсбук страницата на Район Лозенец отдавна тече дискусия по темата, но мненията са нееднозначни - както "за", така и "против".

Хората обаче са обединени около едно - къде са тротоарите?


;

Ландшафтните особености на квартала и тесните стръмни улици често не позволяват да бъдат изградени тротоари според стандартите. Но въпросът е защо в допълнение те трябва да са в окаяно състояние, за да стане използването им съвсем невъзможно. Особено от възрастни хора или майки с детски колички. Чуха се гласове дали не беше по-удачно средствата, използвани за поставяне на колчета, да бяха пренасочени именно за започване на поетапно ремонтиране на тротоарите. Други поставят въпроса за необходимостта от алтернативи за паркиране и обособяване на обществени паркинги за целта. Същевременно, ироничните коментари не бяха спестени за качеството на работата по поставяне на ограничителите или маркировката.

Почти пет хиляди нови паркоместа в районите "Лозенец" и "Средец" означават още приходи за общинските власти - един лев за престой, а в допълнение цена на винетките за живеещите в платената "зелена" зона в размер на 100 лева за един автомобил и още толкова за втори. Глобата за незаплатили или неправилно паркирали коли е 30 лева. В случай, че до 19.00 часа глобата на бъде платена, общинските власти имат право да репатрират автомобила със „скоба”. Глобата за освобождаване на колата започва от 60 лв.

Увеличаването на паркоместата в "Зелена зона" струва над 2,5 млн. лева, а очакваните приходи са 4,6 млн. лева. Годишно постъпленията от платеното паркиране в София, включително в по-скъпата "Синя зона" надхвърлят 15 млн. лева.

Очакванията на гражданите са големи, особено предвид тези суми, и те са свързани с комфорта им и на пешеходците.


;

Как е в други европейски градове?

Сходната по размер Виена е решила отдавна проблема. 680 000 МПС са регистрирани във Виена, а 200 000 са приходящите. Иначе таксите за паркиране в целия град са еднакви – то е безплатно за 15 минути, а цената за 30 минути е 1 евро. Автомобили, които не са си платили таксата за паркиране, не се вдигат, но глобата за неправилно паркиране е 36 евро. Отстраняват се само онези автомобили, които пречат на движението. 240 евро е таксата за освобождаването на вдигнат автомобил. По отношение на таксите, които софиянци плащат за „синя” и „зелена” зона, във Виена те са фиксирани - 120 евро на година в централните райони и 90 евро на година в останалите райони, плюс административна такса около 50 евро.

Глобата за неправилно паркиране в Париж е 17 евро. Освен това от миналата година в централната част на френската столица е забранено влизането на превозни средства, произведени преди 1997 г. както и на мотоциклети, произведени преди 2000 г. Глобата за нарушение е в размер на 68 евро. Паркомясто на специално обособени места и според категорията на превозното средство може да се запази и през интернет. И в Париж има „синя зона”, но дори там има възможност за безплатно паркиране за 1 час в рамките на строго фиксирани часови зони. В повечето френски градове за удобство на шофьорите има машини, чрез които да се заплати паркирането, а цената започва от 65 евроцента до 1 евро за час.

Очевидно е, че съвременните европейски градове полагат усилия, за да урегулират трафика и да освободят особено централните си части от автомобили. Безспорно е също, че таксите и глобите за нарушителите са неизбежни, а те са допълнителен приход за местните власти.

Но да се върнем на тротоарите. Въпросът тук е, че в Европа си имат отлични такива, докато София още има да наваксва. Остава надеждата, че приходите от „зоните” ще помогнат на общинските власти да подобрят градската среда. Още повече, че обещанието за следващата година е да се отделят повече пари за ремонт на улици и тротоари в столичните квартали. Записано е в проектобюджет 2018!

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Nurses from Hospital in Dobrich Protest, Demand Higher Salaries
Nurses from Hospital in Dobrich Protest, Demand Higher Salaries
Световният конгрес за водата отново у нас
Световният конгрес за водата отново у нас