Брюксел с нови правила за прозрачността на политическата реклама по време на избори

Десислава Апостолова
от Десислава Апостолова
14:26, 25.11.2021
Чете се за: 03:17 мин.
По света
брюксел правила прозрачността политическата реклама време избори
Слушай новината

Европейската комисия представи предложение относно прозрачността на политическата реклама и определянето на целевата ѝ аудитория като част от мерките за защита на почтеността на изборите. Предложените правила ще изискват всяка политическа реклама да бъде ясно обозначена като такава и да включва определена информация, например кой е платил за нея и каква сума.

Техниките за целево насочване и подсилване ще трябва да бъдат обяснени публично с безпрецедентни подробности, а използването на чувствителни лични данни без изричното съгласие на съответното лице ще бъде забранено.

Изборите не трябва да бъдат състезание с неясни и непрозрачни методи. Хората трябва да знаят защо виждат дадена реклама, кой е платил за нея и каква сума и какви критерии за микротаргетиране са били използвани. Новите технологии следва да бъдат инструменти за еманципация, а не за манипулиране. Това амбициозно предложение ще доведе до безпрецедентна прозрачност на политическите кампании и ще ограничи непрозрачните техники за целево насочване, заяви заместник-председателят на Комисията по въпросите на ценностите и прозрачността Вера Йоурова.

От държавите членки ще се изисква да въведат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции, когато се нарушават правилата за прозрачност на политическата реклама.

Комисията също така предложи да се преразгледат правилата на ЕС относно финансирането на европейските политически партии и фондации. В настоящата рамка имаше редица пропуски, които пречат на партиите и фондациите да работят и да изпълняват своята мисия да представляват гледната точка на гражданите на ЕС.

Комисията предложи да се актуализират действащите правила за европейските и общинските избори по отношение на гражданите на ЕС, които пребивават в държава членка, различна от държавата, на която са граждани (т.нар. "мобилни граждани на ЕС"). Въпреки че тези граждани са около 13,5 милиона, много малко от тях упражняват правото си да гласуват на европейски и общински избори.

Комисията предлага целенасочени изменения на съществуващите директиви относно избирателните права, включително, задължение за активно информиране на тези граждани относно избирателните им права, използване на стандартизирани образци за регистрацията им като гласоподаватели или кандидати, както и използване на език, широко разпространен сред мобилните граждани на ЕС, пребиваващи на съответната територия. Предложението включва и предпазни мерки срещу отписването на мобилните граждани на ЕС от избирателните списъци в държавата им на произход.

Предложенията ще бъдат обсъдени от Европейския парламент и от Съвета. Целта е новите правила да влязат в сила и да бъдат изцяло приложени от държавите членки до пролетта на 2023 г. - една година преди следващите евроизбори през 2024 година.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Малтийка е кандидатът на ЕНП за председател на ЕП
Малтийка е кандидатът на ЕНП за председател на ЕП
Одобриха ваксинацията на деца от 5 до 11 години в ЕС
Одобриха ваксинацията на деца от 5 до 11 години в ЕС