На всеки доволен се пада по един недоволен от работата си. Така отговарят служителите в България, според проучване колко лично ангажирани с професията си са работещите европейци.
Снежа, чистачка: "Какво е най-важно за един човек, за да е доволен от работата си? - Парите!"
Така отговаря Снежа, която се труди в чистотата, но не е участвала в проучването. А според него, задоволството от работата не опира до пари. Важно е отношението,
Гергана Ганчева, ръководител на проучването: "Възможността, която компаниите дават на служителите да се развиват и признанието, което получават."
"Симптомите" на доволните служители: говорят добри думи за фирмата си, рядко мислят за напускане, а в работата си дават дори повече, отколкото шефовете очакват. Най-често това се случва във фармацевтичните компании, показва изследването. От бранша обясняват, че могат да си позволят да привличат таланти и мениджъри, които знаят как да управляват. Но не само:
Екатерина Костуркова, директор "Човешки ресурси" във фармацевтична компания: "Въпрос е малко и на химия между мениджъра и служителя да могат да комуникират и да се разбират добре."
Най-малко от себе си дават за работата служителите в банки и кол-центрове, показва изследването. Георги не се оплаква от бившите си шефове в кол-центъра, но е имал проблем с клиентите по телефона, обикновено сърдити:
Георги Панайотов, бивш служител в кол-център: "По осем часа да говориш с недоволни хора не е особено приятно."
Нещата в компанията стоят добре, когато ти дават възможност за развитие, не те е страх от шефа, а колегите са сговорчиви, обяснява Димитър.
Димитър Михайлов, служител в консултантска компания: "Шегуваме се, някои от колегите пушат навън и се забавляват по техен си начин.
Щастливите служители виреят в щастлив екип, уверяват експертите. И на добро работно място:
Георги Панайотов, бивш служител в кол-център: "Щастлив служител може би е такъв, който става сутрин и казва: "Е, супер! Днес отново отивам на работа. Аз не бях щастлив служител, аз ставах сутрин и си мислех кога ще се прибера вечер."
Стимул и за работодателите: ако повече от 64 на сто от служителите ви са доволни, ще имате 50% по-висока възвръщаемост на капитала.