Как образованието у нас съвместява Изтока и Запада и какви са основните тенденции при избора на училище след 7-ми клас - през личните истории на ученици, избрали различни модели на обучение, но водени от една идея- желанието да получат знания.
Соня е живяла със семейството си в Москва. В България е от няколко месеца. Решила да учи китайски, въпреки че дори български не знаела добре. Символи, които не просто се изписват, а изрисуват, слово, което се лее и запленява по своя си начин - това я привлякло в китайския.
- Това е език, който съвършено се отличава от другите европейски езици и затова го избрах и ще продължа да го уча, - казва Соня, която вече е в 8 клас.
Пазарът на труда поглъща хората, които се различават от общата картина. Затова и класовете с изучаване на източни езици се запълват бързо. Директорката на 18 СОУ Вили Стойчева смята, че в момента 11 деца се борят за 1 място:
- Напоследък корейския език е много привлекателен, особено за по-малките
деца. Арабския език напоследък събира много силен интерес.
Затова в заявлението за записване на децата още в първи клас, които имат интерес към китайския, корейския или японския език родителите трябва да посочат писмено мотивите си за избор на такъв клас. Тази практика позволява на училището да поддържа и своя вътрешна статистика за тенденциите и интересите на деца и родители.
- Защото съгласете се все пак когато избираш такъв език трябва да имаш някаква причина да го направиш - изборът е сериозен, крачката е много сериозна, важно е така и родителите да споделят какво точно ги е привлякло, - смята Вили Стойчева.
Бащата на Делян работел в посолството в Йордания. Заради него цялото семейство заминало на изток. Промяната на местожителството се отразила най-сериозно именно на Делян. Чувствал се зле от факта, че не разбира и думичка от това, което му говорят. Започнал да учи арабски и така буквално се влюбил в езика.
- И наистина много ми е екзотичен езикът, много ми е интересен, наистина много са красиви поемите на
арабите и като цяло имат много дълбока култура, - убеден е Делян.
Дори възнамерява да продължи да изучава тази необятна култура. Затова чертае планове за филологическо образование, нищо че е още в осми клас. И докато източните езици запленяват със своето си обаяние, то на запад британската образователна система поставя акцент върху индивидуалния избор на ученика. Затова и след 7-ми клас има два модула на обучение. Единият е еквивалент на завършен 10-ти клас по нашата образователна система.
- Той дава диплома, обща диплома за средно образование, след което учениците биха могли да напуснат колежите и да започнат усвояването на определена професия, - казва Вили Стойчева.
Нивото за напреднали се равнява на 11 и 12 клас по нашата система и се избира само от учениците, които желаят да продължат обучението си, тоест този етап има силно академична функция. Статистиката
сочи, че едва 30 % от английските ученици избират да продължат обучението си на тази по-висока степен. Александър е се обучава именно по британската образователна система и възнамерява да продължи образованието си в Оксфорд.
- Моите интереси са към математиката и физиката основно. Аз искам да уча инженерство в бъдеще, - смята дванадесетокласникът.
И докато Александър не е много сигурен дали ще се върне в родината след обучението си във Великобритания, то Соня е категорична- в България й харесва и засега не смята да се връща в Русия. Тук ще остане да учи:
- Всички в България мислят, че тука образованието е по-ниско отколкото например в Русия и в другите страни, но е обратното, - убедена е Соня.
Изводът е на една рускиня, която учи китайски в България. Явно е без значение дали обучението е по източен или западен модел, или пък по нашия си. Все пак личната мотивация си остава основна предпоставка за всяко постижение.
Репортаж на Милена Кирова и оператора Николай Балкански