27% от учениците у нас са преживели тормоз от свои съученици, докато в другите европейски държави средният процент е 19, сочи изследване на Уницеф за България и Дружеството на психолозите в България. Така страната се нарежда на първо място в Европа. В...
27% от учениците у нас са преживели тормоз от свои съученици, докато в другите европейски държави средният процент е 19, сочи изследване на Уницеф за България и Дружеството на психолозите в България. Така страната се нарежда на първо място в Европа.
В Световния ден срещу тормоза в училище, известен още като "Ден на розовата фланелка", стотици ученици се облякоха в розово, за да изразят своята съпричастност към жертвите на тормоз в училище.
Единайсетокласничката Мария Стоянова учи в софийското 138-мо училище. Разказва, че наскоро е станала свидетел как по-голям ученик обижда по-малко момче. Мария съветва всяко дете, което е преживяло насилие от свой съученик, веднага да разкаже за случилото се, за да не се затвори в себе си.
"Ние се опитваме да го насърчим то да споделя с колкото се може повече хора, за да може да се предотврати този проблем", казва Мария Стоянова, председател на ученическия съвет в 138 СОУ.
Според директора на училището в 21-ви век вече се сблъскваме и с нов вид тормоз - този в Интернет.
"Най-много оплаквания имаме от интернет насилие. Даже в 5 клас се случи, а в гимназиалната степен е много по-често", отбелязва Магдалена Кръстева - директор на 138 СОУ "Проф. Васил Златарски".
Психологът Иван Игов обяснява, че с възрастта формите на насилие се променят.
"В по-малките класове, до към 5-6 клас, физическото насилие продължава да доминира. По-нагоре, когато децата стават юноши, особено в по-горните класове, там физическото, социалната изолация, различни видове обиди, включително и заплахи по интернет започват да стават преобладаващи", обяснява Игов.
Според него често лошото поведение на децата в училище е резултат от примера, който дават родителите в къщи.
"В България близо една трета от семействата се справят агресивно помежду си вкъщи. И е нормално децата, виждайки такива модели, да ги пренесат в училище", казва той.
Психологът коментира последните случаи на тормоз от страна на родители, които нахлуват в класната стая и нападат съученици на децата си, като резултат от възпитанието, което пък те са получили от своите родители навремето. С времето проблемът се задълбочава.
"Това, което те не знаят и родителите не знаят, е че тези деца, които са насилници в училище, след това 60% от тях имат проблеми с правосъдието", подчерта Иван Игов.
Един от факторите за отключване на агресия сред подрастващите е и пренаселеността в училищните сгради, които някога са строени за 500 ученика, а днес побират над 1500. Затова психолозите са категорични, че е необходима държавна политика, която да научи децата как да разпознават тормоза, за да се защитават от него.
След репортаж на БНТ: Купиха климатици за концертната зала на училище "Луи Брайл"
В Генерал Тошево привличат медици и учители чрез стипендии за дефицитни специалности
Задържани за измама: Българи създали фалшив QR код за плащане на паркинги