Продължават кражбите на плаващи и брегови знаци, сигнализиращи корабоплаването по река Дунав в българския участък. За подмяната и ремонта им загубите за АППД – Русе средно за година възлизат на 50-60 000 лева. А особено сега, при критично ниското ниво, което е достигнала реката, това може да се окаже фатално.
Продължават кражбите на плаващи и брегови знаци, сигнализиращи корабоплаването по река Дунав в българския участък. За подмяната и ремонта им загубите за АППД – Русе средно за година възлизат на 50-60 000 лева. А особено сега, при критично ниското ниво, което е достигнала реката, това може да се окаже фатално.
Хидрографските кораби непрекъснато се движат между Силистра и Сомовит, за да следят за обозначението на плавателния път. В момента от Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав са поставили 80 плаващи знака. Често обаче се налага те да бъдат подменяни не само заради непрекъснатото понижение на нивото.
От една страна недобросъвестни корабоплаватели не рядко преминават през тях и ги повреждат или преместват. От друга – крадци ги вземат за старо желязо. Последният хит – да се режат металните въжета на знаците. Единият от тези случаи е при остров Белене, където нивото на реката е вече критично ниско.
Георги Георгиев, изп. директор на АППД:
- Явно с малки кораби или катери се отива до знака, той се повдига, реже се стоманеното въже и се заменя с еластично, и се пуска, но вече на друга позиция и това вече е опасно.
Проучване установило, че стоманени въжета се ползвали за куки за улов на есетрови риби. Често изчезвали и акумулаторите на бреговите фарове и светещите знаци.
От АППД са възстановили 15-тина от тях при най-опасните участъци на реката, но не е ясно колко време ще изкарат, преди да бъдат отново откраднати или унищожени.