В студиото на сутрешния блок на БНТ регионалният министър Росен Плевнелиев заяви, че 95% от проблемите в селищата около АМ "Люлин" са отстранени и сега се работи по последните 5%. Той каза още, че няма никакви притеснения относно направените тестове за качеството на положената настилка на АМ "Тракия". Резултатите от експертизата се очакват около 15 юни и веднага ще бъдат оповестени. Ако всичко е наред - очакваме извинения, ако обаче има проблем - всички по веригата ще понесат своята отговорност, каза още Плевнелиев. Според министъра новото Държавно предприятие национални стратегически инфраструктурни проекти по никакъв начин няма да дублира функциите на Агенция Пътна инфраструктура.
ПЪЛЕН ТЕКСТ НА ИНТЕРВЮТО
Водеща:
Гост ни е министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Добро утро. Здравейте.
Росен Плевнелиев:
Добро утро.
Водещ:
Здравейте.
Водеща:
Г-н министър, да започнем с "Люлин". Последно, отстранихте ли абсолютно всички проблеми на селищата около чисто новата магистрала?
Р. Плевнелиев:
Доказано 95 процента са отстранени. В момента приключваме с последните пет. И до три дни се стартира отново заседанието на комисията, която е широко представена - кметовете на Голямо и Мало Бучино, Перник, всички останали по веригата, които имаха претенции. И те ще проверят дали на сто процента всичко е изчистено.
Водеща:
Говорите за. . .
Водещ:
Тези пет процента какви проблеми засягат?
Р. Плевнелиев:
Като. . . основно става въпрос за довършване на обезщетения, за които чакаме документи от съответните хора, един участък от около 200 метра от улица, която е в едно от двете населени места - Голямо или Мало Бучино. Всичко това ще бъде изчистено, довършено до два дни. И след това комисията се събира, за да удостовери. Накрая ще приключи с протокол. Тоест ние очакваме, че всички съвестно, точка по точка, проблем по проблем ще ги огледат, ще ги прегледат и ако се убедят, че са отстранени, ще подпишат протокол, за да всички спим спокойно.
Водеща:
Колко души всъщност чакат обезщетения, имате ли представа?
Р. Плевнелиев:
Не са повече от 30-40 човека. Не разполагам с точния списък, но не е драматично.
Водеща:
Добре. Да изчистим и неяснотите около "Тракия". Всъщност провокирани от твърдението на БСП, че тази магистрала се строи върху пепел, наредихте да бъдат взети проби. Резултатите от тези проби кога ще са ясни?
Р. Плевнелиев:
Това е, само да уточня, 146-та проба на тази магистрала, която, извън твърденията на БСП, подлежи на много строг контрол. Това е най-проверяваната магистрала. Сто четиридесет и пет проби бяха взети в рамките на стандартните процедури всеки месец. Стотици експерти си слагат подписите всеки месец. Това са хора от изпълнителя, надзора и възложителя, които се занимават именно и само с това магистралата да стане качествено, в срок и в бюджет. Тази извънредна проверка беше по-специална, защото ние дадохме възможност на медиите те да посочат. . . разходиха се
по цялото трасе, посочиха откъде. Взеха се пробите по един изключително за мен впечатляващ начин, за разлика от начина, по който бяха взети пробите примерно от представителите на Българската социалистическа партия. Не считам, че е коректно и в рамките на правилата да отидете в един рудник на 20 километра от магистралата и след това да разходите една консистенция с неясно съдържание по няколко телевизионни студия. Видяхте как се взимат проби - със специалната техника за натоварване, със
специалните уреди за измерване. И, разбира се, в рамките на 45 дни технологично ние се надяваме, че тази лаборатория ще си свърши работата. Искам да кажа, че аз като министър нямам никакви притеснения, каквито и да са резултатите. Ако те са добри, очаквам извинение от тези, които от София до Брюксел създадоха жесток шум в системата и поставиха под въпрос
експертността и коректността на хиляди експерти, които работят по магистралата. Ако обаче има проблем, всички по веригата да си носят отговорността за нея.
Водеща:
Кои са тези всички по веригата?
Р. Плевнелиев:
Преди всичко изпълнителят, има договор, в който той гарантира пет години тотална гаранция за качеството на магистралата по всички стандарти и по техническите спецификации, които са заложени. Разбира се, и надзорът, който всеки месец е подписвал и е дал 145 проби от различни лаборатории, че няма проблем. Ако се окаже, че има проблем, това означава, че тези
хора ще носят. . . отговорност.
Водеща:
Ако обаче се окаже, че има проблем, вие пък склонен ли сте да поднесете извинение на БСП?
Р. Плевнелиев:
Вижте, няма как да се извинявам на БСП. Щях да им се извиня, ако те бяха спазили елементарните правила, а те са, че когато имате сигнал за некачествено изпълнение, ако той е наистина достоверен и коректен, което не се доказва с едни буркани от едни рудници, видяхте как наистина се взимат проби, ако имате такъв сигнал, сезирайте компетентните органи. А не това, което те направиха - да се пишат доноси, да се обикаля по
телевизионните студия. Единствено компетентните органи за качеството на строителството могат да се произнесат. И тогава аз щях да считам, че има една. . . абсолютно коректно отношение от тяхна страна по отношение на магистралата.
Водещ:
Може би не изчислявам правилно, но май към 15 юни трябва да имаме резултати от експертизата.
Р. Плевнелиев:
Точно така, 45 дни. Лично аз се надявах и по-рано да стане, но наистина от тази лаборатория хората спазват технологично всяка брънка на веригата и казаха - минимум 45 дни. . . . и ние ще спазим този срок, но не по-малко, за да не се компрометира качеството на изследванията. Ще чакаме. Като излязат, каквито са, ще бъдат публични моментално.
Водещ:
И чакате извинения.
Р. Плевнелиев:
Дай боже. Да не се окаже пък обратното, но тогава изпълнители и съответно надзор ще си понесат отговорността по договора.
Водеща:
Всъщност само да припомним, че всичко като че ли тръгна от един доклад на фирма "Строл - 1000", доклад, който междувпрочем беше изключително за вътрешно ползване на транспортното министерство. Обвинявате ли със задна дата министър Александър Цветков, че този доклад, предназначен за вътрешно ползване, всъщност стана публичен?
Водещ:
Е станал достояние.
Р. Плевнелиев:
Аз нямам претенции към неговата работа, включително и от тази гледна точка. Лично това, което ме притесни в казуса с фирма "Строл", беше, че това не беше първият доклад, който те публикуваха с подобна частично невярно съдържание. Ние не отричаме на сто процента това, което беше написано там, но поне половината от констатациите вътре бяха най-малкото недопустими. Вие не може да излезете и да кажете - пътната агенция за нищо не става и тя не може да управлява еврофондове. За нас това беше
част от един сценарий отново да се бутне "Тракия" и да създават проблеми на ускоряването на магистралното строителство в България. Защо? Защото по апликационна форма ние сме длъжни да докажем, че имаме капацитета да управляваме еврофондовете. И когато една компания абсолютно тенденциозно вади подобни заключения, което не им е работа, те трябва да са поредните експерти, които да ходят, да мерят на място. . . Те защо не
сигнализираха куп от, нали, темите, с които впоследствие се сблъскахме? Така че, с две думи, ние се притеснихме още от първия техен доклад. Последва втори, накрая последва трети. Беше ясно, че това е един тенденциозен процес, който трябваше да бъде прекратен. Министърът реагира малко късничко, но все пак по правилата. . .
Водеща:
Вие сърдите ли му се за това, че реагира късно?
Р. Плевнелиев:
Не, не, по никакъв начин. Аз съм имал добра комуникация с министър Цветков. Не мога по никакъв начин да оценявам неговата работа. Безкрайно много се радвам, че министър Московски е един изключително комуникативен, мотивиран млад човек с два западни езика - немски, английски, който със сигурност ще може много по-бързо и по-активно да комуникира с Брюксел, а това ни е изключително важно, за да ускорим тези големи инфраструктурни проекти. Пожелавам му успех. Подкрепям го не на сто, а на хиляда процента.
Водеща:
Сигурно сте чул, когато премиерът обяви, че предстои смяната на транспортния министър Александър Цветков, една от причините, която се завъртя в публичното пространство или в медиите, беше тази, че вие заставате зад идеята за създаването на специалната държавна компания за надзора на трите бъдещи магистрали - "Хемус", "Струма" и "Черно море", а Александър Цветков е категорично против тази идея. Това беше ли една от причините Александър Цветков да си подаде оставката, този, как да кажа,
конфликт по тази тема с вас?
Р. Плевнелиев:
Всъщност Александър Цветков никога не е бил против. Напротив, той ме е подкрепял за държавното предприятие "Стратегически инфраструктурни проекти". Човекът, който беше против, беше шефът на пътната агенция Божидар Йотов. И той си го каза на прощалната пресконференция. Вие със сигурност бяхте там. Така че министър Цветков ме е подкрепял, помагал, аз нямам претенции изобщо от тази гледна точка.
Водещ:
Но споделихте за тази недостатъчна активност в отношенията с Брюксел, преди малко говорихте за това, че Московски със сигурност ще бъде по-активен.
Р. Плевнелиев:
Това не е нещо, което аз бих преценил. Но със сигурност премиерът много правилно е преценил, че е необходимо да се даде път, както и в моя случай, както и в случая с министър Дончев, някои други от членовете на това правителство, на хора, които са експерти, които са абсолютно непартийни, хора, които говорят езици, разбират начина, по който хилядите експерти в Брюксел мислят, действат, взимат решения, за да можем да сме в пълен
синхрон. Знаете ли кой е големият проблем на България в усвояването на еврофондовете? Преди всичко според мен в лошата комуникация, в липсата понякога на комуникация, която е проблем от 10 години насам. Не може един български министър, особено в миналото, да ходи и да се обяснява на едни експерти в Брюксел. Добрата сделка 70 процента е добра комуникация. А всъщност комуникацията трябва да върви на три нива - министър с комисари и шефове на дирекции, зам.-министри със съответните шефове на дирекции на по-ниско ниво, и експерт с експерт. Когато един
министър ходи и се обяснява за всеки квадратен милиметър, ние
принизяваме неговата функция и неговата важност, същевременно и
хората в Брюксел са изненадани. Ако ние успеем на експертно ниво да ги захранваме с перфектната информация какво се случва на "Тракия", ж.п.-проектите, по пречиствателните станции, ние ще работим много по-спокойно на по-високото ниво.
Водеща:
А кой министър всъщност се е обяснявал за всеки квадратен
сантиметър - Гагаузов, или?
Р. Плевнелиев:
Аз искам да кажа, че по моя информация министър Гагаузов за четири години е ходил два пъти в Брюксел. Нали, с моето уважение, но така едва ли могат да се отключат еврофондовете.
Водеща:
Не се е обяснявал много. Само да изчистим темата с тази специална държавна компания. Няма ли да дублира, това са притесненията, основните, доколкото разбирам, не дублира ли тя по някакъв начин именно функцията на Агенция "Пътна инфраструктура"? Не давате ли знак по този начин, че вие сваляте доверието си от Агенция "Пътна инфраструктура" и го давате на
една нова структура, каквато ще е тази компания?
Р. Плевнелиев:
Точно обратното, подкрепяме пътната агенция, разширяваме нейния хоризонт и ускоряваме тези процеси, които са толкова важни за нас. Ние дълбоко разбираме, че все по-трудно ще става на България да финансира през еврофондовете магистралите си и целия си пътен сектор. "Европа 2020" като нова стратегия на Европейския съюз вече фокусира върху иновации, енергийна ефективност, енергийна независимост и много други неща. От тази гледна точка България трябва да бърза. И именно затова и създаваме държавното предприятие "Стратегически инфраструктурни проекти" като обектово дружество, което се занимава само с тези три магистрали. Но има нещо друго. Те са много по-специфични и по-различни от останалите четири магистрали, плюс седем скоростни пътища, с които се занимава пътната агенция, защото там става въпрос за изключително голяма приоритетност и важност на решенията, които се взимат на ниво концепция. Ако ние не
концепираме "Струма" по правилния начин с всичките папрати, птички и костенурки, каквото се сещате там, в пълна откритост към неправителствени организации, Брюксел, диджитата, поне четири, които отговарят за това, ако ние не си даваме сметка, че "Черно море", една трета от нейната територия е "Натура", природни резервати, паркове. . . Това не може да стане, ако вие просто кажете на един проектант - проектирай, а след това на един строител - строй. И именно затова заедно с експерти на европейско и световно ниво от Европейската инвестиционна банка, те са вече в България, ние работим по тези три проекта. Един от тях, германец, дойде с карта на Кресненското дефиле от 1892 г. Представете си каква институционална памет има Германия. Каквото и някой немски инженер да е правил, знае се къде е. И сега Европейската инвестиционна банка ни праща немски инженер и човекът казва - здравейте, аз имам една карта за вашето
прословуто дефиле с този исторически тунел от 1892 г.
Водеща:
А ние дали я имаме тази карта, дали я пазим някъде в архивите, защото това също е знак?
Р. Плевнелиев:
Ами, ако ви кажа колко време ни отне да намерим архивите на магистрала "Люлин", която тепърва приготвяме за . . .(не се разбира - бел.ред.). . . Брюксел. Не искам да влизам в тази тема. Аз наследих едно министерство, което нямаше регистър на договорите, нямаше регистър на банковите гаранции, нито се знаеше коя банкова гаранция кога ще приключи, за да може активно и предварително министерството да си защити интереса. Както и да е. Работим здраво напред. Искам да ви разкажа само още нещо много важно - че магистралите не са всичко. Ние стартираме огромна програма по своя мащаб за пътища втори и трети клас на територията на страната. През юни и юли месец буквално всеки втори ден ще правим първи копки и рязания на ленти. И това няма нищо общо с идващите избори, просто е добре свършена работа. По оперативна програма "Регионално развитие" имахме 30 отсечки, над 700 километра на територията на цялата страна, пътища до туристически атракции като Старосел, важни пътища на Северна
България, крайдунавския път и т.н. Всичкото това нещо го приоритизирахме. То беше спряно февруари 2008 г. покрай скандала "Батко и Братко". Отключихме, работим по него. Миналата година септември месец направихме 15 първи копки, сега ще правим 15 рязания на ленти на първи етап. Втори етап стартира. Реализирахме икономии, от общо 500 милиона лева обем 150 милиона лева икономисахме. С тези икономии стартираме още 16 пътни отсечки на територията основно на Северна България, 10 от тях.
Водеща:
Всичко това, още веднъж, с европейски пари?
Р. Плевнелиев:
Всичкото това нещо с европейски пари. До края на годината около 63 първи копки и рязания на ленти ще се случат по пътища втори и трети клас.
Водещ:
Точно това щях да кажа. Да поясним за публиката, защото да не излезе, че България ще бъде едни прекрасни магистрали, около които едни руинирани пътища с дупки.
Р. Плевнелиев:
Точно така.
Водещ:
Споменахте "Струма" и няма как да не ви попитаме. Ето, тук един от всекидневниците, в случая "Дневник", изважда: 13 километра и половина тунел ще мине всъщност като част от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. И това, което много ме впечатли, е, че сравняват съоръжението като инженерна сложност с тунела под Босфора. Вярно ли е това или е. . .
Водеща:
Всъщност днес чакаме, днес или утре, важно решение от Люксембург по строежа на тази тунел.
Р. Плевнелиев:
Точно така. Всички експерти, които работиха от една година по този проект изключително интензивно, плюс експертите на Европейската инвестиционна банка, в момента заседават в Люксембург. Има представители на Европейската комисия. До утре ще бъде сглобена цялата схема, защото тя зависи основно от лот 3. Затова категорично е ясно, че лот 3 е разковничето на цялата тази магистрала. Дълбоката грешка, която е допусната в миналото, е, че е гледано на парче и лот 3 е изваден. Но когато вие
извадите лот 3, вие не може да докажете, първо, целия кос-бенефит анализ на магистралата, приходи, разходи, коли, а и колко ще струва. На въпроса на Европейската комисия - за да дадем един лев, вие трябва да ни обясните приходи, разходи и колко ще струва тази магистрала, ние седим, вдигаме рамене и казваме - не знаем, защото не знаем колко ще струва лот 3. Сега
всичко това е подредено, сглобено. Немски, австрийски, испански специалисти, Португалия, звеното за консултации и помощ ДЖАСПЪРС
на Европейската инвестиционна банка, самата Европейска инвестиционна банка, самата комисия, тунел по тунел, километър по километър, всичко това е . . . сметнато, проиграно. Утре ще имаме картинката. Но това, което искам да ви успокоя, много по-лесно е строителството на този тунел от този под Босфора, защото. . . той има в себе си интегриран и високоскоростен
железопътен път, две магистрали, много сложно съоръжение, докато
при нас ще е по-леснично. Но все пак 13 километра тунел е нещо,
с което България надявам се много да се гордее след време.
Водеща:
Знаете ли, преди малко, като говорихте за това колко магистрали, колко пътища юни и юли, европейски пари, първи копки, виждам, че сте във вихъра си, защо този вихър не беше възможен при предишното правителство на Сергей Станишев? Защо този устрем към строеж на пътища, магистрали не успя при предишното правителство?
Р. Плевнелиев:
Въпрос на приоритети. Всяко едно от правителствата, когато е идвало на власт, аз съм сигурен, че си е правило добре сметката какво ще обещае на избирателите и оттам нататък какво ще реализира. Оставям без коментар какво е реализирало предишното правителство по отношение на пътищата, специално по отношение на магистралите. Ние в момента строим вече толкова, колкото за последните 20 години са строили предишните правителства. Имаме и още по-високи амбиции. Но по-важното е друго. Ние дълбоко съзнавахме, че ще управляваме, аз като кризисен мениджър, във
времето на години, които са много тежки за световната икономика и най-тежката криза от 80 години насам, глобална. От тази гледна точка вие трябва да се опитате с малкото ресурс, с който разполагате в такава тежка криза, да постигнете максимален ефект. И от тази гледна точка аз съм много склонен да споря с министър Овчаров, който преди мен беше тук, бившият министър Овчаров, защото постоянно ни натякват как България трябва да е
енергиен център на Балканите, на света, и как произведоха един "Цанков камък" на цената на две магистрали, който ще произвежда само 80 мегавата ток, което е точно четири пъти по-неефективно от това, което американците правят на ТЕЦ "Марица-изток". И затова си задавам елементарния въпрос - къде е по-голямата възвращаемост от малкото пари, които тази държава има? Един лев в магистрала означава 2.5 лева с добавена стойност в регионите, в индустриите, във всичко, което. . . туризма и т.н. Но този един лев ви струва всъщност 20 стотинки, защото останалите 80 ви ги дава Европейската комисия. Следователно с 20 стотинки инвестиция правите 2.5 лева ефект. Ако някой ми обясни по-голяма възвръщаемост за българите, за тяхната икономика, за техните деца, за тяхното бъдеще, за техните работни места, аз съм готов да работя в тази посока.
Водещ:
Добре, вие заговорихте за енергетика . . . Искаш нещо да. . .
Водеща:
Нямаме време много да говорим за енергетиката. Затова да завършим с нещо полезно за хората. От утре падат таксите за "Дунав мост-2" от наша страна. От румънска?
Р. Плевнелиев:
От 1 юли. Постановлението е от 1 юли, просто. . .
Водеща:
От юли?
Р. Плевнелиев
. . . всъщност е юли. Но от румънска страна. . . аз съм дълбоко впечатлен от това, че понякога наистина българите трябва да си вярват повече, както ние си повярвахме, и да вземаме решения, които имат дълбок смисъл, както това за падането на таксите на "Дунав мост-1". Тогава, когато сме верни, когато си повярваме, независимо, че румънската страна е била против и тя
категорично е сигнализирала, че няма да последва този пример, ние го направихме в интерес на икономиката - и на румънската, и на българската, в интерес на обмена на туристи в двете посоки и в интерес на това, че Гюргево и Русе буквално ще живнат много покрай този акт. Оттам нататък обаче това, което дълбоко ни радва, е, че и в Румъния. . . префектът на Гюргево, след това нагоре в министерството казаха - абе, това беше една страхотна идея, може би и ние ще ви последваме. Надяваме се, да го
направят. . .
Водеща:
Тоест заразяваме румънците с. . .
Р. Плевнелиев:
Но България прояви характер, прояви воля. . .
Водещ:
Инициативност, характер. . .
Р. Плевнелиев:
. . . даде решения по проекти, които имат смисъл. Същото беше и с граничните контролно-пропускателни пунктове. Ами, ние нямахме един отворен през последните 15 години. Вече отворихме три. Как се чувстват хората в пограничните региони на Родопите? Спомняте си преди една година как техните хотели, бензиностанции и магазини се напълниха от гръцки туристи. Сега подготвяме още два гранични контролно-пропускателни пунктове.
Водещ:
И какво беше по вашите думи - надявам се скоро Букурещ да си пие кафето в Русе и Варна.
Р. Плевнелиев:
Във Варна с най-голямо удоволствие. И това е нещо, което нас много ни мотивира. Когато виждаме колко много смисъл има в тези проекти, хващаме ги и се опитваме да ги дърпаме напред.
Водеща:
Добре. Последно - рейтингът ви е по-висок, според последното проучване на МВМД, от премиера. Вашето одобрение е 45 процента, на премиера - 42. Вие убеден ли сте, че това е полезно за кариерата ви на министър, да имате по-висок рейтинг от този на премиера?
Р. Плевнелиев:
Аз съм екипен играч. Цял живот съм бил такъв. От тази гледна точка не вярвам, че това е моят личен рейтинг. Премиерът ме подкрепя, вицепремиерът Дянков, цялото правителство. Това е оценка и за тяхната работа. Затова гледам със спокойствие. И благодаря, разбира се, изключително много на всички, които по някакъв начин оценяват положително нашия труд. Това ни мотивира да вървим напред.
Водеща:
Излишно е да ви питам - президент не ви се става?
Водещ:
Предишния път казахте тук, че в никакъв случай. . . аз си спомням.
Р. Плевнелиев:
Казал съм категорично, че не е имало такива разговори, не съм се замислял на тази тема, защото това е една много дълбока промяна. Стоя фокусиран върху всичко, което в момента има да се върши. Шестдесет и една първи копки и рязане на ленти за половин година, това е огромен обем работа, който ни чака.
Водеща:
Добре. Благодаря ви за това интервю. Това беше министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.