ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Медици поискаха промяна в начина на финансиране на пациентите, пострадали от катастрофи

Чете се за: 01:40 мин.
Още

Идеята им е застрахователите да поемат разходите, а не Здравната каса.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

Идеята им е застрахователите да поемат разходите, а не Здравната каса.

5 от големите реанимации в страната изнесоха данни за увеличаващия се брой пострадали и разходите за тяхното лечение.

Вижте прякото включване на Мария Чернева в "По света и у нас" в 20:00 часа във видеото долу.

[jwplayer mediaid="513543"]

Интензивните отделения са превърнати в бреме за болниците, вместо да бъдат печелившата част от тях, каза професор Миланов.

Това е така, защото лечението в една реанимация, там където постъпват най-тежко ранените, там където буквално се борят за живота на всеки един пациент, се плаща от страна на касата почти символично. В случая обаче ръководителите на 5 от най-големите реанимации в страната представиха по-скоро цифрите, които касаят лечението на пострадали от пътнотранспортни произшествия.

И ето нещо, което някак си до сега не сме отчитали - лекарите успяват да върнат към живота 90 процента от пострадалите в реанимации, но 30 процента остават трайно инвалидизирани, а 12 процента имат продължително последващо лечение. Като в реанимациите са изчислили, че разходите за един пациент средно са към 22 хиляди, а касата заплаща едва 2 300 лева. 22 хиляди - 2 300. това е 89 процента недофинансиране. И така болниците трупат милиони дългове и наистина реанимациите са в тежест за всички.

Тези милиони и целият нарастващ травматизъм от пътя, който лекарите отчитат ги кара да зададат въпроса - а кой трябва да плаща за това. Изглежда не е касата.

Проф. Николай Петров - началник на ВМА: При тези травми не се касае за заболяване. Това е увреда. И когато става дума за увреда, а не за заболяване, може би адреса на източника за финансиране не е здравната каса. Здравната каса отговаря за заболяванияна тна хората. И от солидарно събраните вноски за заплащане на лечението на българските граждани не може да бъде отговорна касата т.е. нашите средства за това, че някой е решил да се гони по пътя и е предизвикал някаква травма тежка.

Дружеството на анестезиолозите смята, че ще трябва да се върви по пътя на застраховането. Така както гражданската отговорност покрива щетите по автомобила, някаква друга застраховка или фонд трябва да покрива щетите за здравето.

На този етап пътният травматизъм гълта към 25 милиона годишно за лечение в интензивно отделение, според лекарите ако гражданска отговорност се вдигне с 10 процента, това ще е достатъчно, за да се осигурят по-добри условия за лечение.

Тази логика е желязна и би трябвало правителството да се вслуша в призива на анестезиолозите. Още повече, че те ще предоставят своя най-подробен отчет и в здравното министерство, и на Министерски съвет. Само те могат да решат въпроса с финансирането на това лечение.

По данни на МВР от началото на годината при катастрофи са загинали 543-ма души, пострадалите са - 7 075. Според болниците лечението на един пациент излиза средно около 22 хиляди лева, а касата им възстановява едва 2 300. На практика 89 % от спасяването на човешки живот е недофинансирано. Според изчисленията на анестезиолозите около 25 милиона лева са необходими на година за покриване на разходите по всички случаи на пострадали на пътя в страната. Тези пари могат да се съберат, ако например "Гражданската отговорност" поскъпне с 10 лева.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?