НОВИНИ

Медици поискаха промяна в начина на финансиране на пациентите, пострадали от катастрофи

Идеята им е застрахователите да поемат разходите, а не Здравната каса.

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:20, 13.10.2015
Чете се за: 01:40 мин.
Още
Снимка:

Идеята им е застрахователите да поемат разходите, а не Здравната каса.

5 от големите реанимации в страната изнесоха данни за увеличаващия се брой пострадали и разходите за тяхното лечение.

Вижте прякото включване на Мария Чернева в "По света и у нас" в 20:00 часа във видеото долу.

[jwplayer mediaid="513543"]

Интензивните отделения са превърнати в бреме за болниците, вместо да бъдат печелившата част от тях, каза професор Миланов.

Това е така, защото лечението в една реанимация, там където постъпват най-тежко ранените, там където буквално се борят за живота на всеки един пациент, се плаща от страна на касата почти символично. В случая обаче ръководителите на 5 от най-големите реанимации в страната представиха по-скоро цифрите, които касаят лечението на пострадали от пътнотранспортни произшествия.

И ето нещо, което някак си до сега не сме отчитали - лекарите успяват да върнат към живота 90 процента от пострадалите в реанимации, но 30 процента остават трайно инвалидизирани, а 12 процента имат продължително последващо лечение. Като в реанимациите са изчислили, че разходите за един пациент средно са към 22 хиляди, а касата заплаща едва 2 300 лева. 22 хиляди - 2 300. това е 89 процента недофинансиране. И така болниците трупат милиони дългове и наистина реанимациите са в тежест за всички.

Тези милиони и целият нарастващ травматизъм от пътя, който лекарите отчитат ги кара да зададат въпроса - а кой трябва да плаща за това. Изглежда не е касата.

Проф. Николай Петров - началник на ВМА: При тези травми не се касае за заболяване. Това е увреда. И когато става дума за увреда, а не за заболяване, може би адреса на източника за финансиране не е здравната каса. Здравната каса отговаря за заболяванияна тна хората. И от солидарно събраните вноски за заплащане на лечението на българските граждани не може да бъде отговорна касата т.е. нашите средства за това, че някой е решил да се гони по пътя и е предизвикал някаква травма тежка.

Дружеството на анестезиолозите смята, че ще трябва да се върви по пътя на застраховането. Така както гражданската отговорност покрива щетите по автомобила, някаква друга застраховка или фонд трябва да покрива щетите за здравето.

На този етап пътният травматизъм гълта към 25 милиона годишно за лечение в интензивно отделение, според лекарите ако гражданска отговорност се вдигне с 10 процента, това ще е достатъчно, за да се осигурят по-добри условия за лечение.

Тази логика е желязна и би трябвало правителството да се вслуша в призива на анестезиолозите. Още повече, че те ще предоставят своя най-подробен отчет и в здравното министерство, и на Министерски съвет. Само те могат да решат въпроса с финансирането на това лечение.

По данни на МВР от началото на годината при катастрофи са загинали 543-ма души, пострадалите са - 7 075. Според болниците лечението на един пациент излиза средно около 22 хиляди лева, а касата им възстановява едва 2 300. На практика 89 % от спасяването на човешки живот е недофинансирано. Според изчисленията на анестезиолозите около 25 милиона лева са необходими на година за покриване на разходите по всички случаи на пострадали на пътя в страната. Тези пари могат да се съберат, ако например "Гражданската отговорност" поскъпне с 10 лева.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още Още

Д-р Гергана Николова: Пикът на сезонния грип се очаква в края на декември, началото на януари
Д-р Гергана Николова: Пикът на сезонния грип се очаква в края на декември, началото на януари
08:59, 25.11.2024
Чете се за: 05:55 мин.
Ало измамниците посегнаха и на читалищата: Между 80 и 100 лева за административна услуга
Ало измамниците посегнаха и на читалищата: Между 80 и 100 лева за административна услуга
08:54, 25.11.2024 (обновена)
Чете се за: 01:12 мин.
Липса на противогрипни ваксини в страната
Липса на противогрипни ваксини в страната
08:24, 25.11.2024 (обновена)
Чете се за: 01:15 мин.
В очакване на Коледа: В Париж запалиха празничните светлини (СНИМКИ/ВИДЕО)
В очакване на Коледа: В Париж запалиха празничните светлини (СНИМКИ/ВИДЕО)
22:29, 24.11.2024
Чете се за: 00:35 мин.
Уран продължава да е загадка за учените заради заблуда относно магнитното му поле
Уран продължава да е загадка за учените заради заблуда относно магнитното му поле
15:45, 24.11.2024
Чете се за: 05:22 мин.
Първи в Европа: BgGPT в действие със собствен езиков модел на световно ниво
Първи в Европа: BgGPT в действие със собствен езиков модел на световно ниво
11:23, 24.11.2024 (обновена)
Чете се за: 02:35 мин.
Как се прави бизнес с човешката скръб?
Как се прави бизнес с човешката скръб?
17:56, 23.11.2024
Чете се за: 00:42 мин.
Бум на затлъстяването при децата, има ли панацея?
Бум на затлъстяването при децата, има ли панацея?
16:44, 23.11.2024
Чете се за: 02:55 мин.
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим (СНИМКИ)
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим (СНИМКИ)
15:39, 23.11.2024
Чете се за: 02:32 мин.
Емблематична снимка на Чърчил се завърна в Отава след международна арт измама
Емблематична снимка на Чърчил се завърна в Отава след международна арт измама
13:54, 23.11.2024
Чете се за: 02:35 мин.
Рали за мъже и жени се провежда за първи път в Созопол (СНИМКИ)
Рали за мъже и жени се провежда за първи път в Созопол (СНИМКИ)
13:04, 23.11.2024
Чете се за: 01:52 мин.
3 януари и 6 декември ще са неучебни в Бургас
3 януари и 6 декември ще са неучебни в Бургас
19:38, 22.11.2024
Чете се за: 00:35 мин.
Топ 24
Най-четени
Нагласите преди местният вот и референдума
Нагласите преди местният вот и референдума
България може да транзитира до 30 млрд. куб. метра газ, прогнозира премиерът
България може да транзитира до 30 млрд. куб. метра газ, прогнозира премиерът