НОВИНИ

Медици поискаха промяна в начина на финансиране на пациентите, пострадали от катастрофи

Идеята им е застрахователите да поемат разходите, а не Здравната каса.

Мария Чернева
от Мария Чернева
20:20, 13.10.2015
Чете се за: 01:40 мин.
Още
Снимка:

Идеята им е застрахователите да поемат разходите, а не Здравната каса.

5 от големите реанимации в страната изнесоха данни за увеличаващия се брой пострадали и разходите за тяхното лечение.

Вижте прякото включване на Мария Чернева в "По света и у нас" в 20:00 часа във видеото долу.

[jwplayer mediaid="513543"]

Интензивните отделения са превърнати в бреме за болниците, вместо да бъдат печелившата част от тях, каза професор Миланов.

Това е така, защото лечението в една реанимация, там където постъпват най-тежко ранените, там където буквално се борят за живота на всеки един пациент, се плаща от страна на касата почти символично. В случая обаче ръководителите на 5 от най-големите реанимации в страната представиха по-скоро цифрите, които касаят лечението на пострадали от пътнотранспортни произшествия.

И ето нещо, което някак си до сега не сме отчитали - лекарите успяват да върнат към живота 90 процента от пострадалите в реанимации, но 30 процента остават трайно инвалидизирани, а 12 процента имат продължително последващо лечение. Като в реанимациите са изчислили, че разходите за един пациент средно са към 22 хиляди, а касата заплаща едва 2 300 лева. 22 хиляди - 2 300. това е 89 процента недофинансиране. И така болниците трупат милиони дългове и наистина реанимациите са в тежест за всички.

Тези милиони и целият нарастващ травматизъм от пътя, който лекарите отчитат ги кара да зададат въпроса - а кой трябва да плаща за това. Изглежда не е касата.

Проф. Николай Петров - началник на ВМА: При тези травми не се касае за заболяване. Това е увреда. И когато става дума за увреда, а не за заболяване, може би адреса на източника за финансиране не е здравната каса. Здравната каса отговаря за заболяванияна тна хората. И от солидарно събраните вноски за заплащане на лечението на българските граждани не може да бъде отговорна касата т.е. нашите средства за това, че някой е решил да се гони по пътя и е предизвикал някаква травма тежка.

Дружеството на анестезиолозите смята, че ще трябва да се върви по пътя на застраховането. Така както гражданската отговорност покрива щетите по автомобила, някаква друга застраховка или фонд трябва да покрива щетите за здравето.

На този етап пътният травматизъм гълта към 25 милиона годишно за лечение в интензивно отделение, според лекарите ако гражданска отговорност се вдигне с 10 процента, това ще е достатъчно, за да се осигурят по-добри условия за лечение.

Тази логика е желязна и би трябвало правителството да се вслуша в призива на анестезиолозите. Още повече, че те ще предоставят своя най-подробен отчет и в здравното министерство, и на Министерски съвет. Само те могат да решат въпроса с финансирането на това лечение.

По данни на МВР от началото на годината при катастрофи са загинали 543-ма души, пострадалите са - 7 075. Според болниците лечението на един пациент излиза средно около 22 хиляди лева, а касата им възстановява едва 2 300. На практика 89 % от спасяването на човешки живот е недофинансирано. Според изчисленията на анестезиолозите около 25 милиона лева са необходими на година за покриване на разходите по всички случаи на пострадали на пътя в страната. Тези пари могат да се съберат, ако например "Гражданската отговорност" поскъпне с 10 лева.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още Още

Турция, Гърция, Кипър и Хърватия са сред най-търсените дестинации за пътуване за 2024 г.
Турция, Гърция, Кипър и Хърватия са сред най-търсените дестинации за пътуване за 2024 г.
16:10, 13.12.2024
Чете се за: 00:55 мин.
Алис Купър е третият хедлайнер на Midalidare Rock през 2025 г.
Алис Купър е третият хедлайнер на Midalidare Rock през 2025 г.
15:20, 13.12.2024
Чете се за: 01:00 мин.
Сидни засия в коледен блясък (СНИМКИ)
Сидни засия в коледен блясък (СНИМКИ)
09:22, 13.12.2024
Чете се за: 00:22 мин.
Откриха интерактивен кабинет за безопасно движение в столично училище
Откриха интерактивен кабинет за безопасно движение в столично училище
23:11, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 01:45 мин.
Лица на БНТ с отличия от Сдружението на испаноговорящите журналисти в България
Лица на БНТ с отличия от Сдружението на испаноговорящите журналисти в България
22:01, 12.12.2024
Чете се за: 01:47 мин.
Филмът "Всичко за сина ми": Ексклузивна прожекция преди първия епизод на 5 януари по БНТ
Филмът "Всичко за сина ми": Ексклузивна прожекция преди първия епизод на 5 януари по БНТ
21:01, 12.12.2024 (обновена)
Чете се за: 02:15 мин.
Състоянието на водния ресурс е тревожно
Състоянието на водния ресурс е тревожно
18:11, 12.12.2024
Чете се за: 01:35 мин.
Вярно ли е, че през 1990 година е имало 14 милиона животни, а сега са под половин милион?
Вярно ли е, че през 1990 година е имало 14 милиона животни, а сега са под половин милион?
17:02, 12.12.2024
Чете се за: 07:20 мин.
Писателите Карл-Маркус Гаус, Луцие Фаулерова и Йенте Постюма се срещат с читатели в НДК
Писателите Карл-Маркус Гаус, Луцие Фаулерова и Йенте Постюма се срещат с читатели в НДК
10:26, 12.12.2024
Чете се за: 05:17 мин.
На корицата на Vogue: Мария Бакалова сбъдна една от най-големите си мечти
На корицата на Vogue: Мария Бакалова сбъдна една от най-големите си мечти
10:12, 12.12.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
Приятелката на Насар след върховото му постижение: Няма нищо по-хубаво от това да имаш такъв човек до себе си
22:53, 11.12.2024
Чете се за: 01:57 мин.
БНТ с отличие от Столичната колегия на БЛС
БНТ с отличие от Столичната колегия на БЛС
21:04, 11.12.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Топ 24
Най-четени
Нагласите преди местният вот и референдума
Нагласите преди местният вот и референдума
България може да транзитира до 30 млрд. куб. метра газ, прогнозира премиерът
България може да транзитира до 30 млрд. куб. метра газ, прогнозира премиерът