Много хотели и ресторанти в страната все още не могат да обслужват хора с увреждания. За да повишат капацитета на персонала, от Асоциацията на професионалистите, работещи с хора с увреждания, провеждат безплатни обучителни семинари за хотелиери и ресторантьори. В рамките на проекта "Достъпен туризъм за всички", се разработват и прости правила за общуване, които осигуряват достъпна среда без допълнителни инвестиции.
Все повече хотелиери разбират, че осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания, е ключ към техния бизнес – успех.
Петя Грудева – национална асоциация на професионалистите, работещи с хора с увреждания: „Хората с различни видове увреждания на територията на Европейския съюз са над 50 милиона души, това са потенциални клиенти, които българският бизнес не може да си позволи да неглижира”.
Достъпната среда не означава само наличието на рампа, а най-вече адекватно отношение.
Петя Грудева: „Говорете директно на човека с увреждане, не на неговия асистент или на човека, който го придружава. Имате ангажимент да поддържате зрителен контакт през цялото време. Когато обслужвате хора със слухови увреждания, стойте с лице към тях през цялото време, защото голяма част от тях четат по устните”.
Самите хотелиери, преминали обучението признават, че за да се осигури достъпна не се изисква много.
Мария Венкина – управител на хотел: „Нормативната уредба е добре написана – малко по-широки врати, рампа и персонал, който да е по-отдаден на гостите, отколкото в стандартната ситуация, нищо повече не се изисква”.
Скоро хотелиерите ще разполагат и с кратък речник на жестовете, който ще включва най-често използваните думи и изрази при обслужване на клиенти със слухови увреждания.