ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

ЖП гари на концесия

bnt avatar logo от Д. Торньова, В. Смилец
A+ A-
Чете се за: 01:01 мин.
У нас

След летищата правителството започва да дава на концесия и гарите. През декември ще бъде обявена концесионната процедура за железопътната гара в Пловдив. Варна и Бургас ще бъдат следващите.

гари концесия

След летищата правителството започва да дава на концесия и гарите. През декември ще бъде обявена концесионната процедура за железопътната гара в Пловдив. Варна и Бургас ще бъдат следващите.

Обектът за концесия на гара София все още е неясен, но почти сигурно е, че централната гара ще върви в пакет с гара Подуене, заяви заместник-транспортният министър Камен Кичев.

Държавата няма пари, за да финансира в тези инфраструктурни обекти и затова концесията е подходящата форма за добро стопанисване. Такава според Кичев е идеята на предстоящите концесии.

Грандиозните проекти за реконструкция на жп гарата в Пловдив отлежават от 2008 г. насам. Най-добрият от тях е отпаднал заради високата си цена.

Заради липса на достатъчно пари настоящият собственик държавната компания "Железопътна инфраструктура" е с вързани ръце и спрямо останалите няколко стотин гари в страната.

Парите за железопътния сектор у нас не са достатъчни, за да се отпускат за рехабилитация на гари. Това е констатацията на Министерството на транспорта.

Камен Кичев, зам.-министър на транспорта:
"За съжаление дейността като жп гара по никакъв начин не може да реализира достатъчно приходи, за да може тази гара да се поддържа. Просто ако щете приходите от билетите няма как да се разделят - да отидат едни за гарата, едни за железниците, просто те са недостатъчни."

Идеята на транспортното министерство е на концесия да бъде дадена постройката на гарата с околните терени, така че да има възможност за съпътстващи услуги - автогара, паркинг, търговски площи.

Задължителните условия за концесионера са малко. Едното - ако сградата е архитектурен паметник, да се запази облика й, такъв е случаят с гарата в Пловдив.

Камен Кичев:
"Другото задължително условие е там да се продават билети за железопътната услуга и да се допускат влакове да минават. Оттам нататък нямаме задължителни условия. Разрешаваме им да направят региона красив."

Примерите, към които се стремим - по думите на Камен Кичев са гарите в Берлин или в Прага.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?