Преговорите за реформата в БДЖ няма да приключат и днес, въпреки че по мнение на всички участници в тях, разговорите са били конструктивни. Синдикатите не са съгласни предложението на мениджърския екип допълнителните плащания за нощен труд и изминати километри да се разсрочват за края на годината.
Още един ден преговори без разрешение за железничарската стачка. И вторият опит да се стигне до споразумение между работодатели и синдикати в железниците не успя. Двете страни не се разбраха за уволненията без синдикално съгласие и за размера на доходите.
Стачката в БДЖ продължава осми ден. Междувременно броят на доброволно напусналите дружеството стана 814. За 7 декември Софийският градски съд насрочи заседанието си, на което ще разглежда внесените от ръководството на БДЖ искове за незаконност на стачката.
Пет часа преговори, започнали на висок тон, завършили с признанието за конструктивни разговори. Но без резултати по основните въпроси - защитата от съкращения и доходите на железничарите.
Първо дружеството трябва да не е на загуба, тогава можем да говорим за запазване на доходите - това е логиката на работодателите. Те предложиха да се намалят сегашните пари за нощен труд, за пробег километри и процента за прослужено време - от 1 на 0,6. Получената от намалението сума да се събира във фонд, от който в края на годината ще се раздават бонуси, но не на калпак, а по заслуги.
Йордан Недев, изп.директор на Холдинг БДЖ:
- В момента предлагаме отлагане на плащанията, с цел да прекрачим пропастта, пред която стоим и едва ли повече ще можем да пазим баланс.
Владимир Владимиров, предс. на Съвета на директорите на Холдинг БДЖ:
- Тази мярка я предприемаме от една страна, за да олекотим проблема с плащанията и от друга, искаме да създадем нова мотивация вътре в дружеството.
Доходите са достатъчно ниски, през последните три години те са замразени, контрираха от стачния комитет. Приемаме новата система на заплащане, казаха присъстващите, но не и тя да намалява парите за месец, средно с по 100 лева.
Съмнявам се, че някой ще се зарадва и ще поддържа това, понеже ние си познаваме хората - те повечето от жп транспорта и гарите са от малките населени места, където един човек работи в семейството.
Петър Бунев:
- Такъв КТД с намалени ставки аз не бих подписал, казвам го съвсем отговорно.
Съкращения без съгласието на синдикатите няма да се допускат, защото това е част от мартенското стачно споразумение. Така казаха от стачния комитет. Не приемам намеса в управленските решения, защото профсъюзите не носят отговорност за тях. Това беше отговорът на изпълнителния директор.
По време на този разгорещен дебат бяха внесени мострите за новото работно облекло и обувки - в уверение на това, че по предоговорените срокове за раздаването им се работи.