Мобилните оператори сами да събират задълженията от клиенти. Това препоръча омбудсманът на трите доставчици на мобилни услуги. Константин Пенчев се намеси в разрешаването на този проблем, тъй като нарасна броят на жалбите на граждани по повод намеренията на трите мобилни оператора да събират вземанията чрез външни фирми.
Националният омбудсман напомня, че съгласно общите условия за уреждане на взаимоотношенията им с абонатите и потребителите, спорове между страните по договора могат да се решават чрез непосредствени преговори, както и с извънсъдебно разрешаване на спорове, предвиден в действащото законодателство. Това съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.
"От жалбите до омбудсмана е видно, че не смятате за необходимо да водите преговори с длъжниците си и сами да се опитате да решите спора. Вместо това вземането се предявява за събиране от външни фирми, които чрез собствени методи и похвати събират вземанията ви", пише Константин Пенчев.
Обобщавайки проблемите на потребителите, омбусманът отправя следните препоръки към мобилните оператори:
- преди прехвърляне на вземането си, съответният оператор да уведомява потребителя за неплатените задължения и да се опита да решат спора помежду си;
- след прехвърляне на вземането към външна фирма за събиране на вземания, операторът да уведомява длъжника за това.