Все още учебниците не са напълно адаптирани към еврото
С въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г. много родители и учители търсят начин как по-лесно да обяснят на децата какво се променя. Финансови експерти съветват най-добрият начин това да стане чрез игра, примери и реални ситуации.
Една от идеите е вкъщи да се направи „магазин“, в който децата да пазаруват с евро – така те по-лесно разбират какво означават новите банкноти и монети. Помага и да се направи нова касичка в евро, в която децата да събират спестяванията си.
Специалистите обясняват, че за малките деца промяната може да е объркваща, защото по-малките числа в евро изглеждат като „по-малко пари“, въпреки че стойността е същата. Затова е важно да се говори спокойно и с примери – например чрез сравнение с мерки като метри и сантиметри.
Добър начин за учене е и пазаруването заедно с родителите: разглеждане на етикети, смятане на цените и обсъждане кое е нужно и кое не. Така децата постепенно разбират как работят парите и как се планира бюджет.
Голяма роля ще имат и училищата. Все още обаче учебниците не са напълно адаптирани към еврото, а много от задачите по математика са свързани с левове. Затова учителите често допълват уроците с допълнителни материали, примери и упражнения, за да помогнат на учениците да свикнат с новата валута. Очаква се постепенно учебното съдържание да бъде обновено, така че децата да учат по реални и актуални примери.
Според експертите преминаването към еврото е и добър повод семействата да говорят за по-важни теми като спестяване, разумно харчене и отговорно отношение към парите.
За по-големите ученици темата може да стане още по-интересна - чрез разговори за икономика, инфлация и ролята на парите в обществото. Така промяната не е стрес, а възможност за учене и развитие.
Трагедия: 17-годишен загина, а друг тийнейджър е ранен при тежка катастрофа край Кирилово
Патриарх Даниил в Истанбул: И в днешното време на разделение може и трябва да има единство – в истината, във вярата и в любовта