ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Какви са пробойните в контрола на тол системата, които позволяват измами с таксите?

Мария Чернева от Мария Чернева , Репортер: Деница Торньова
A+ A-
13458
Чете се за: 13:07 мин.
След новините
Снимка: БГНЕС/Архив
Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

Пътните такси ще бъдат вдигнати заради намалените приходи – това става ясно покрай приемането на новия бюджет. Става дума за постъпленията, които гарантират ремонта и строежа на нови пътища или осигуряване на безопасни пътища. Но бунтът на превозвачите срещу тези намерения посочи сериозни пробойни в системата, които обезсилват добрите намерения. Заради случаи като този… все опити да се прикрият регистрационните номера, за да не бъдат засечени от трафик камерите. За час на магистрала "Тракия", на изхода на София,и екипът ни успя да засече целия спектър от устройства за избягване на контрола.

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално толуправление": "О, този е много брутален. Има двойно - и бар, и лампа... Този няма как - просто брутално е скрит номерът."

В контролната зала на толуправлението ни посрещат с конкурентна колекция от приспособления за прикриване на номера. И въпреки това продължаваме да ги изненадваме.

Красимир Чакъров – началник отдел "Контрол и правоприлагане": "Охо, този не мога да го разчета дори и така... Но все пак ще опитаме..."

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално тол управление": "Той номерът може да се прочете и така."

БНТ: Има между другото един номер с ролетна щора с дистанционно… Вие знаете ли, че тези устройства се продават в интернет?

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално толуправление": "Да, в OLX 167 лева."

Повечето устройства, които се използват, могат да се открият и купят съвсем легално в интернет. Очевидно тази схема за измами на трафик камерите избуява и се развива отдавна.

Ангел Попов – Европейски център за транспортни политики: "А българинът е изобретателен - той използва фолио, спрейове, разни предпазни рамки, разни щори, ние сме много изобретателни."

Изглежда лесно. Контролните камери трябва да видят номера, за да засекат дали камионът е с платена такса. И ако не го видят, гратисчията се разминава без санкция. Затова искаме да разберем какво виждат камерите на съответната рамка в конкретния ден и час, в който сме засекли съмнителните номера.

БНТ: А може ли в деня, в който сме снимали това, защото това са нашите засечки, да видим този ден, дали го е засякла камерата?

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално тол управление": "Ама то може да има тол продукт в този ден. Когато има тол продукт ние няма как да разбере."

И така започваме да гадаем. Ако системата е отчела неплатена такса, значи все някоя камера е успяла да види номера му. Ако не е отчела нарушения – или си е платил, или камерата не го е видяла. Рамката тук, вероятно закрива частично номера за камерите, но за системата той изглежда изряден, т.е. с платени пътни такси и нерегистрирани нарушения.

Красимир Чакъров – нач. отдел "Контрол и правоприлагане": "Този също няма… Този номер не се вижда."

БНТ: Значи, този номер щом като го няма в системата, не се вижда и е прикрит?

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално тол управление": "Съвсем нормално е, защото ако вземе равнината на номера, по транспортира… Има стандарт, европейска регулация, която е европейска регулация 20.23.00 0 535 регламент, който ни казва, че 15 градуса над равнината, хоризонталната, трябва да има видимост номера. По никакъв начин тук, нали като го сложим той просто номера е на 0 градуса, както се вижда."

Но за разлика от европейския регламент, нашето законодателство изисква само четим номер поставен на видимо място. И подобни устройства няма как да се санкционират от органите на КАТ. За тях, както и за нас, номерата са съвсем видими. Те са невидими само за трафик камерите. Но това също не би трябвало да е проблем за тях.

Ангел Попов – Европейски център за транспортни политики: "Би трябвало да го контролира самата тол система. И когато в камерата се появи автомобил, който не може да бъде идентифициран, за това че върху неговия номер е оказано някакво въздействие… би трябвало системата да отчете, че този автомобил не е идентифициран и той незабавно да бъде спрян."

БНТ: Доколкото знаем е въпрос на софтуерна настройка вашата система да алармира в момента, в който мине камион с неразпознаваем номер.

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално тол управление": "Да, ние получаваме такава информация."

БНТ: Настроена ли е? Т.е. мине ли някой, който…?

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално тол управление": "Ами как мислите, че сме спрели повече от стотици камиони вече на пътя."

Ако това беше така, нямаше да е проблем да бъдат проверени засечените от нас устройства. И хитреците отдавна щяха да са в историята.

Йордан Арабаджиев – Съюз на международните превозвачи: "След като тази практика продължава, явно не се прави нищо или почти достатъчно тя да бъде прекратена. Ние в тази връзка сме изпращали номера на тези превозни средства, от които е видно, че номерата по един или друг начин са закрити, скрити, поставени на места, на които не може да ги заснеме толсистемата, но явно няма интерес от страна на толуправлението да се справи с този проблем."

Ангел Попов – Европейски център за транспортни политики: "Ние не знаем колко процента са те. Но знаем, че това работи, това прикриване работи от първия момент, когато работи толсистемата. Никой не може да пресметне колко са загубите. Но те са огромни."

Но вместо да адаптират системата си, от толуправлението смятат да засилят физическия контрол с мобилни екипи.

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално толуправление": "Ние сме се постарали доколкото е възможно с новите сценарии за правоприлагане, които са с използване на мобилни технически средства, които да осигурят заснемане под по-малък ъгъл, да автоматизираме процеса и да ги правоприлагаме по това, че те нямат продукти за таксуване от пътната мрежа."

Или мобилните екипи отново няма да са достатъчно ефективни и ще засичат основно тези с неплатените такси, или поне няма да са достатъчно ефективни. Контролът на толсистемата е безсилен да засече и други измами – в екокатегорията на тежкотоварните камиони, от която също зависи размера на таксите.

Ангел Попов – Европейски център за транспортни политики: "Ние питаме как оценяват, как оценява толуправлението стойността на екологичната категория на автомобилите. Разбираме, че това е един декларативен начин. Всеки декларира колкото си пожелае, но няма никакъв контрол върху това, дали е евро 3 или евро 6."

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално толуправление": "Екокатегорията е декларативна. Когато стане спиране на един автомобил, ние съвместно с колегите от автомобилна администрация, те имат съответните правомощия да отчетат. Ние можем да проверим само по талон, по който се декларира."

Или тези нарушения също разчитат на случайна физическа проверка, вместо да се автоматизират от системата. И в двата случая безотказно могат да помогнат еко стикерите, които всеки един автомобил минал технически преглед има на предното си стъкло и които съдържат информация и за номера и за еко категорията.

Бил Халкиас - Европейска асоциация на операторите на пътни такси ASECAP: "Използването на чипове за радиочестотен анализ е един много ефективен вариант за контрол. В Дубай, например, използват такива чипове за тол системите защото са много евтини. В България можете да използвате този чип не за таксуване, а за контрол. В чипа може да се съхранява информация като регистрационен номер, технически преглед и и други данни за превозното средство."

Освен препоръката на международния експерт, използването на еко стикерите според първоначалният им замис им е отдавнашно настояване и на браншовите организации.

Ангел Попов – Европейски център за транспортни политики: "Този стикер, ако толуправлението иска да получи информация, устройствата са изключително евтини и могат да идентифицират автомобила независимо от неговата скорост и независимост от атмосферните условия, при които се работи. Дъжд, мъгла, манипулиран номер, това няма да му повлияе. Това може да бъде за контрол. т.е. трети регистрационен номер, който идентифицира по 100% сигурен начин автомобила, който преминава."

Това би могло да автоматизира контрола със 100% покритие. Навсякъде. Необходими са четци, чиято цена е пренебрежимо ниска, като се има пред вид съществуващата система. Но изглежда не е вариант за толуправлението.

Проф. Олег Асенов – и.д. директор на "Национално толуправление": "Екостикерите се четат с ограничена скорост. Вие не можете да прочетете – понеже много дълго съм се занимавал с RFID от дистанция. Скоростта на четене на екостикерите е ограничена със скорост над 60 км и на разстояние над 15 метра няма да може да се разчете качествено екостикер."

Бил Халкиас - Европейска асоциация на операторите на пътни такси ASECAP: "В Дубай работят при скорости 100 - 120 километра без проблем. Няма да заместят камерите, но ще имате двоен контрол."

снимки: БГНЕС/Архив

Толсистемата от години е нефункционална и не може да контролира по-опасните нарушители – претоварените автомобили.

Йордан Арабаджиев - Съюз на международните превозвачи: "През годините всеки казва, как претоварените камиони ще бъдат обект на проверки. Рамките са така конструирани, че голяма част от тях могат да мерят в динамичен режим теглото на превозните средства. Но те не са сертифицирани. И към момента нищо не се прави то пози проблем. А да очакваме с мобилни групи с мобилни кантари че ще се реши този проблем, това е някакво палиативно решение."

Камерите на толсистемата трябваше да участват и в контрола на скоростта. Но както и за теглото - отговорът сега е - работи се. И ако за редовните превозвачи въпросът с контрола е важен заради нелоялната конкуренция, за останалите често е въпрос на живот и смърт. И докато огромните пробойни в контрола не се запушат, вдигането на пътните такси може да реши фискален проблем, но не и реален - с безопасността на пътищата ни.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?