Измина почти седмица от фамозното представяне на Никола Цолов в Австрия. „Българския лъв” пилотира феноменално. Спечели квалификацията за основното състезание, стъпи на подиума в спринта, а след това спечели и голямата надпревара на пистата „Ред Бул ринг”. Наказанията обаче бяха водещата тема във Формула 3. Всъщност Цолов завърши спринта на 4-та позиция, но Уго Угочукво получи санкция от 10 секунди за печелене на предимство извън пистата и това промотира Никола до 3-то място.
По-голямата драма беше в неделя… След изумително представяне и доминиращо каране българинът завърши на категорична първа позиция. Успехът означаваше и само точка изоставане от лидера в генералното класиране на Формула 3. Болидът и Цолов изглеждаха като едно цяло, което отказа всички конкуренти. Тогава обаче се намесиха техническите комисари. За да бъдем откровени, те свършиха коректно своята работа. Оказа се, че планка на пода на автомобила на Цолов е прекомерно износена. Точно 0,2 мм отнеха голямата радост на смелия българин.
Случва се и най-добрите… Крилата фраза, която е валидна в случая. Наказанието на Никола във Формула 3 ни накара да погледнем и по-нагоре към Формула 1 и да се върнем малко назад във времето В следващите няколко реда ще ви представим седмина пилоти от елита на моторните спортове, които са ставали жертва на подобни обстоятелства.
Люис Хамилтън и Шарл Льоклер – 2023 г.
Това е случаят, който е изключително близък до наказанието на Никола. През 2023 г. Люис отдавна е звезда в Мерцедес, а Шарл изживява тежки времена във Ферари. В САЩ британецът завършва 2-ри, а монегаскът е 6-и. След финала обаче 4 болида са зорко проверени за техническо нарушение. Подобно е установено в планките под болидите на двата споменати автомобила и те са дисквалифицирани. Отборите им приемат санкцията и отбелязват, че тя се дължи на многото неравности на пистата в Остин.
Люис Хамилтън – 2009 г.
По това време Люис е пилот на Макларън със само 2 сезона зад гърба си, но и световна титла от 2008 г. По традиция новият сезон започва в Австралия. Това е и първото предизвикателство пред настоящия шампион. На пистата се появява кола за сигурност. Ярно Трули излиза извън трасето и отстъпва третата позиция на Хамилтън. Първоначално италианецът получава наказание от 25 секунди заради неправомерно изпреварване на британеца, който го пуска пред себе си, за да не бъде самият той наказан. Уикендът приключва с третата позиция за Люис, която му е отнета няколко седмици след това. Оформя се грандиозен скандал. След преглед на новите доказателства от Гран при на Австралия стюардите смятат, че Люис Хамилтън и Макларън са действали във вреда и са предоставили умишлено подвеждащи доказателства. Спортният директор на отбора Дейв Райън е уволнен заради случая, а мнозина определят британския шампион като „лъжец”.
Джордж Ръсел – 2024 г.
Следващото интересно наказание ни насочва към Белгия и пистата Спа. С феноменално каране и само едно спиране в бокса Джордж Ръсел печели първото място в състезанието. След края на надпреварата британецът е разследван. Според доклада на техническия делегат болидът му не отговаря на изискването за минимално тегло. Той трябва да тежи поне 798 кг. Реалното му тегло обаче е 796,5 кг. Данните са потвърдени и от Мерцедес, които признават вината си. Тото Волф заявява: „Ясно е, че сме допуснали грешка. Трябва да гарантираме, че ще се поучим от нея”.
Все пак победата остава за Мерцедес, но отива в актива на Люис Хамилтън.
Естебан Окон и Кевин Магнусен – 2018 г.
През сезон 2018-а Окон е съотборник със Серхио Перес във Форс Индия. Двамата завършват 8-и и 10-и в САЩ. Французинът е пред мексиканеца, но не за дълго… Окон е извикан от стюардите заради показание, че е прекалил с горивния поток в откриващата обиколка. Само и единствено в нея! Допустимата норма е 100 кг/час, но при Естебан показанията са завишени, което бързо се превръща в дисквалификация.
В същата надпревара 9-ият Кевин Магнусен надхвърля разрешената консумация на гориво от 105 кг за състезание. При това положение Чеко Перес заема 8-ото място в крайното класиране в Тексас.
Даниел Рикиардо и Нико Хюлкеберг – 2019 г.
За финал се насочваме към пистата Сузука. През 2019 г. Рикиардо и Хюлкенберг са съотборници в Рено. Дуото записва солиден резултат в Япония и вкарва двата автомобила в зоната на точките. Австралиецът е 6-и, докато германският му съотборник е 10-и. След състезанието обаче Рейсинг Пойнт пуска официална жалба срещу френските болиди. Според тях те са използвали предварително настроена система за регулиране на баланса на спирачките. Нещо, което очевидно е забранено. ФИА започва разследване и установява нарушение на правилата. То не е това, което от Рейсинг Пойнт смятат, но е помощно средство за пилота и не отговаря на член 27.1 от спортния правилник. Най-просто казано системата отменя необходимостта пилотът да прави поредица от настройки по време на обиколка. Така двата автомобила на Рено губят солидните си резултати, а Ланс Строл и Дани Квият влизат в зоната на точките.