Да се възроди образът на Дядо Мраз за сметка на този на Дядо Коледа - за това призовават потребители на социалните мрежи в свои публикации. Те твърдят, че Дядо Мраз не е привнесен от СССР, а е съществувал като традиция още в началото на 20 век в България.
Нашата проверка на факти показа, че твърдението е манипулативно. Дядо Мраз действително съществува в България и преди 1944, но образът му е различен от този на съветския му съименник, който раздава подаръци на Нова година.
Вижте подробностите:
Потребители на Фейсбук разпространяват идентичен текст, в който пише - "Кой идиот въведе лъжата, че дядо Мраз е комунистическа измислица и наложи "нелепицата дядо Коледа"? Към него е прикрепена и снимка от 1930-та година, на която се вижда плевенски магазин за дрехи, наречен "Дядо Мраз". Като "доказателство" посочват и че Елин Пелин пише своето стихотоворение "Дядо Мраз" още през 1910-а година, а в българската традиция Коледа или Колад никога не е бил дядо, раздаващ подаръци.
Само една от многобройните идентични публикации е споделяна над 4 хиляди пъти и харесвана над 800.
Съществувал ли е Дядо Мраз в България, преди да бъде наложен от Съветския съюз?
Да! За това свидетелстват снимки и реклами от началото на миналия век. Елин Пелин пише стихотворение и разказ с героя Дядо Мраз. На него са посветени още стихотворение на Гео Милев, както и разказ от Йордан Стубел.
Проф. Милена Беновска е етнолог, изследовател на българския фолклор. Работила е в БАН и в Югозападния университет "Неофит Рилски". Тя е категорична, че образът на Дядо Мраз от началото на 20 век не е свързан с подаръците за добрите деца и е различен от този на съветския му съименник.
"Това е съвсем определено - Дядо Мраз като персонификация на студа и зимния сезон. Това особено личи от разказа на Елин Пелин, където се говори за четирите сезона. Тоест, Дядо Мраз там е сложен в такъв контекст, че не може да има две четения. Той очевидно е олицетворение на зимния сезон и студа", посочва проф. Милена Беновска.
На същото мнение е и Милен Вълчев, главен уредник в секция "Нова история на България" в Регионалния исторически музей на Хасково.
"Този Дядо Мраз си има чувал, но в него няма подаръци, а в него има скреж. Този скреж той разхвърля на полето, за да се образува снежна покривка, за да може да изникнат плодовете - тоест Дядо Мраз е свързан с плодородието", посочва Милен Вълчев.
Именно защото Дядо Мраз е свързан със студа, той е популярен в търговските среди и се използва като марка на зимни дрехи. В Регионалния исторически музей на Хасково пазят брой на изданието "Индустрия и търговия" от август 1932. На една от рекламните страници на списанието - в розово, е публикувано каре на магазин в София, на ул. Леге - "Дядо Мраз".
Снимка: РИМ - Хасково
Нашият екип се свърза и с жената, собственик на снимката с магазин "Дядо Мраз", която се разпространява в публикацията в социалните мрежи.
Невена Цанева твърди, че я е купила от търговец на антикварни стоки. Изображението е описано от ДА "Архиви", откъдето потвърждават, че магазинът действително е съществувал в гр. Плевен, а изображението е от 1930.
В Държавна агенция "Архиви" се пази и още една реклама на магазин "Дядо Мраз".
Откъде идва съветският Дядо Мраз?
Руската фолклорна традиция за Дядо Мраз е от средата на 19 век. Тогава Мороз Иванович живее в гората. Постепенно той започва да раздава подаръци на децата и е свързан с Рождественските празници.
През 1929-та е забранен в СССР, за да се възроди отново през 1935-та, но като част от Новогодишните празници и зедно със Снежанка, посочва проф. Беновска. Десетина години по-късно идва и в България.
"По-късният образ от съветско време е силно политизиран, за разлика от този през 19-и век и докъм 20-те години на 20-и век. Този празник, свързан с Дядо Мраз, идва да избута Коледа като свързана с християнските традиции и го постига в значителна степен. Той е част от целия проект за изличаване на традциите и тяхната връзка с религията, проект за налагане на новия социалистически човек, за който религията е опиум", казва проф. Милена Беновска.
Дядо Мраз и Дядо Коледа в България
Проверката ни продължава в Държавния архив, където ни показват вестници, стихотворения, оперети, детски пиеси и разкази от известни тогава писатели. Сред тях е и ръкописът на стихотворението "Олелия с Дядо Мраз" на детския автор чичо Стоян (Стоян Попов).
В него външният вид на Дядо Мраз прилича на друг герой - Снежния човек:
"С нос червен от едър морков и калпак от ръждав тас
за камшик в ръка му дават дълъг и замръзнал праз".
В Държавния архив пазят и разказ от колекцията на Стоян Чилингиров, озаглавен "Дядо Коледа".
От документите се вижда, че между 1900 и 1944 г. съществува не само дядо Мраз, но и дядо Коледа.
"Някъде на синора между 19-и и 20-и век се появява този персонаж - ту като Дядо Мраз, ту като Дядо Коледа без ясно разграничение между двата и това остава до 44-та година, когато разбира се по съветски образец, където има само Дядо Мраз, а Дядо Коледа - така да се каже - беше изхвърлен", казва доц. Михаил Груев, председател на ДА "Архиви".
За това свидетелстват и стиховете на Гео Милев - единият е посветен на Дядо Коледа, а другият - на Дядо Мраз. В стихотворението за Дядо Коледа той носи подаръците "в златна хубава шейна, чак от Стара планина".
"България има своя Дядо Мраз и своя Дядо Коледа преди 9 септември. Двамата старци са си съжителствали мирно и тихо. С идването на комунистическата власт след 9-и септември двамата старци са замразени и на тяхно място идва съветският Дядо Мраз заедно със Снежанка", казва Милен Вълчев от Историческия музей в Хасково.
Как Дядо Коледа става част от българската традиция?
Персонажът на Дядо Коледа също е привнесен у нас. Първообразът му е се свързва със свети Николай, известен като Санта Клаас в Нидерландия. От Западна Европа Дядо Коледа достига и до следосвобожденска България. Освен, че следи за послушните и непослушните деца и раздава подаръците, Дядо Коледа има още една съществена разлика с Дядо Мраз.
"Наложен е върху името на българския рождественски празник - Коледа. Стъпва върху местните представи за Коледа като народно име на Рождество Христово", посочва проф. Милена Беновска.
Проф. Беновска обръща внимание, че чрез съзнателно подбрани единични факти в социалните мрежи, не могат да се правят генерални обобщения.
"Имаме две стихотворения, две разказчета и една снимка на магазин. И оттам изобретихме родна българска традиция на Дядо Мраз. Очевидно, че това е лъжливо обобщение", посочва тя.
Заключение: Твърдението, че Дядо Мраз е част от старата българска традиция, а не "комунистическа измислица", е манипулативно. Дядо Мраз наистина съществува в България в началото на 20-и век, но образът му не е този, който познаваме от социализма - не раздава подаръци, а е олицетворение на студа и мразовитото време. Дядо Мраз от началото на миналия век съществува паралелно с Дядо Коледа, който пристига у нас по европейски модел в края на 19-и, началото на 20-и век.