Откритите в контейнер с банани 170 килограма кокаин на пристанище Бургас бяха определени като рекордни. Но в същото време Европейският център за наблюдение на наркотиците и наркоманиите отбелязва, че достъпът до кокаин в Европа е улеснен.
"Продължаваме със следващата рентгенова проверка на превозно средство, като в случая камиона навлиза в рентгеновата площадка. Това е рентгенът, който обслужва в пристанищния комплекс заедно и с другото пристанище", каза Яни Толев, началник на сектор "Рентгенови системи", Митница Бургас.
При подобна проверка на същата рентгенова рамка, бяха засечени онези 170 килограма кокаин, които от Агенция Митници определиха като най-голямото количество задържано на пристанище Бургас. Но освен рекордният удар на митничарите дни преди реалното ни влизане в Шенген, кокаинът с бананите е от първите, които тревожат с нова тенденция – експертите вече допускат че България от транзитна, се превръща и в крайна дестинация за наркотика.
"В момента се виждат палети, стоката е в бутилки. Като декларирани спиртни напитки. В момента вече самата проверка със специализираната техника приключи визуализира ни със съобщение, че можем да пристъпим към самия анализ вече на самото изображение. Изчакваме прехвърлянето на образа на монитор, на който имаме повече опции функции за разглеждане на самото изображение. Ние се придържаме към плътността на стоката, тоест ние анализираме и гледаме в стоката има ли различна плътност от това, което е декларирано в случая бутилки, които са пълни със спиртна напитка? При започване на анализа оглежда се цялото изображение, като се оглеждат всичките страни на контейнера за някакви допълнителни манипулации, които са възможни да бъдат направени отвънка. След това се подхожда към самото анализиране на стоката", поясни Яни Толев.
Кокаинът е открит при подобен анализ на рентгенова снимка. В хладилната камера с банани, служителите забелязват особена плътност в конструкцията на контейнера, която не е обичайна. Разбира се, те гледат с изострено внимание, тъй като бананите идват с кораб от най-рисковата дестинация за трафик на наркотици.
"Информацията за пристигащите кораби и товарите на тях и получаваме около 24 часа предварително преди пристигането. Ние на базата на тази информация тя се обработва и се анализира по метода анализ на риска като основни критерии, които те са част само от анализа на риска са дестинацията от където идват и маршрута по който се движат", обясни служител в сектор "Борба с наркотрафика".
"Корабът е нормален контейнеровоз са плаващ под либерийски флаг, който е преминал, тръгнала от Гуаякил Еквадор, след което през Mанама от там Малта, Джоа Тауро, Италия и България", каза Стефан Бакалов началник на отдел „Борба с наркотрафика“ към Агенция Митници.
"Ами най-рискови са, ако говорим конкретно за наркотични вещества са държавите от Южна Америка", обясни служител в сектор "Борба с наркотрафика".
"Ако говорим за кокаин - практически 100% от него се произвежда в латинска Америка поради обстоятелството, че там е мястото, където единствено има такива условия. Съответно може да си представите от латинска Америка колко канали могат да си измислят по различни пътища, за да достигне дрогата до Европа или до САЩ", смята криминалистът Иван Савов.
В нашия случай, кокаинът идва с банани от Еквадор. Вярно, че Еквадор е най-големият производител на банани. Но последните събития там разкриват водеща роля и в наркотрафика. За експертите не е изключено пратката да има връзка с картела „Лос Чонерос“ След като лидерът му Адолфо Масиас – Фито, избяга от затвора в началото на годината, улиците на Еквадор бяха обхванати от престрелки и насилие за контрол върху маршрутите на кокаин към САЩ и Европа.
"Имайте предвид, че почти не е възможно на случаен принцип да бъде хваната сериозна пратка наркотик. Без значение дали се касае за кокаин за синтетика за хапчета, та ако щете дори и за трева. Така че тези неща не се случват както хората си мислят и по филмите го показват. Нали някой просто решава да провери по обстойно един камион и хоп намира 200 килограма наркотик. Не че не се случва и това понякога, но обикновено в общия случай става въпрос за работа по сигнал или за така наречената контролирана доставка", каза криминалистът Иван Савов.
"Общо взето световната и глобалната тенденция е свързана с това, че големи пратки с кокаин се трафикират по този начин, скрити в контейнери. Това е световната тенденция що се отнася до трафика на кокаин. Малките пратки, които се експедират от латинска Америка вече не са в тези количества. Приоритет е по-големи пратки в такива - тип контейнери", обясни Стефан Бакалов.
"Разчита се основно на информатори, основно на вербуване хора от средите на наркопроизводителите и трафикантите. И когато се касае за международен трафик, а то такъв винаги минава поне 5-6 държави - службите си сътрудничат, като да кажем една служба, която е с по-големи възможности, да кажем това са американците и тяхната служба ДЕА – те координират тези съвместни операции", заяви Иван Савов.
Добре опакован кокаин изплува на Болата край Шабла, на зеленчуковата борса Слатива в София намериха кашони с банани импрегнирани с наркотика. Освен, че изненадват с изобретателността на трафикантите, до този момент се смяташе, че страната ни не е пазар от интерес и най-често кокаинът е преназначен за други страни.
"За доста от по скъпите наркотици България традиционно беше транзитна зона, но в последните 10 години колкото и да е странно с повишаването на стандарта на живот се оказа, че България е и крайна дестинация за потребление на наркотици. В момента в България може да се намери практически всякакъв вид наркотик. И пазари има и то не малък тъй че ще го свържем с тази пратка. Аз не изключвам всъщност тази пратка да е била и за нашия пазар или част от нея", каза Иван Савов.
Затова данните за заловените количества, които не са пропорционални на увеличения трафик са доста притеснителни. Защото изглежда трафикът не намалява, дори обратното. И престъпните групировки стават все по-изобретателни, Бургас изглежда логична входна врата, а задържаните 170 килограма на общия фон изглеждат незначителни.
"Обикновено се укриват в самата стока или по самата конструкция на контейнерите. Има и места, където самите вие се изненадвате че се крие нещо. Постоянно има такива места, защото контрабандистите все повече разполагат с време и място и техника. За укриване на дадената контрабандна стока ние тук разполагаме само с броени минути, за да установим дали има нещо или всичко е чисто и не даваме превозното средство за последваща проверка. То се освобождава" разясни Яни Толев.
"Гранична полиция има много добра техническа обезпеченост. Проблемът с гранична полиция не е свързан с техниката, а с хората, които да я използват. В гранична полиция, както и в другите служби в МВР има остър недостиг недостиг на специалисти, защото не всеки може да бъде обучена работи с такава техника. И всъщност ако наистина има воля в политическото ръководство на МВР, без значение от коя политическа сила и в кой момент да направи нещо добро, то е наистина да обучи качествено състав, който да работи в тези специализирани направления", обясни Иван Савов.
Европейският център за наблюдение на наркотиците и наркоманиите отбелязва по-лесен достъп до кокаин в Европа днес. Това определя нарастване на престъпността, но и увеличение на здравните проблеми. А лесният достъп ясно се свързва с увеличения трафик на значими количества през големите европейски морски пристанища в контейнери за интермодален търговски превоз.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News