Да бъде инкриминирано нападението над авиационен персонал, предложиха експерти във въздушния транспорт. За БНТ те аргументираха идеята си с това, че агресивното поведение към пилоти, стюардеси или други пътници по време на полет може дори да промени курса и да застраши живота на всички.
Науката назовава хулиганството във въздуха с термина въздушна ярост. Тя се отключвала при хора, които имат психични разстройства или проблеми с алкохол, наркотици и дори пушачи. Още в университета всеки пилот, стюард или стюрдеса изучава дисциплини, които да го направят подготвен срещу агресивни пътници. Инструкторът на бъдещи стюардеси Росица Катранджиева разказа, че почти всички хулиганстващи на борда обикновено са кротки на земята:
Росица Катранджиева - инструктор на летателен персонал, "Институт по въздушен транспорт": "Тези преблеми ги създават пътници, които съзнателно или подсъзнателно имат страх от летене. Те искат да привлекат вниманието към себе си, да станат център и да се разтоварят". Трябва да бъде инкриминирано нападение или някаква агресия над екипажа".
През 35-те години стаж Катранджиева е станала свидетел на агресивни пътници, които налитат не само на персонала, но и на пасажерите. Имало случай на чужденец, който отправял брутални заплахи за двойно убийство на негови сънародници. Всичко се случило по време на многочасов полет от Шри Ланка до София:
"Завързахме го с колани, командира ги информирахме, службите за авиационна безопасност го чакаха и го прибраха".
Заради многобройните гранични полицаи и служители по сигурността на летищата плюс виденаблюдението буйстващи пътници в зоните за сигурност и на пистата са рядкост. Затова например от летище София засега не виждат смисъл от нкриминиране на подобни прояви:
Виктор Апостолов - дирекция "Наземно обслужване", качество и безопасност на наземните услуги, летище София: "Мисля, че в кръга на нормалното е да се спазва сега установеното законодателство".
Дългогодишна практика в много авиокомпании е по време на полети сред пътниците да има и така наречен въздушен шериф. Всички разбират, че той е сред пътниците само при инциденти.
Автор: Милен Кирилов, оператор: Атанас Атанасов