ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Президентът обяви мотивите за вето върху текстове от новия Изборен кодекс

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 02:14 мин.
У нас

Тази вечер държавният глава оповести мотивите, с които налага вето на новоприетия Изборен кодекс.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Тази вечер държавният глава оповести мотивите, с които налага вето на новоприетия Изборен кодекс. Мотивите, с които Росен Плевнелиев връща за ново обсъждане в парламента разпоредби от кодекса бяха публикувани на сайта на президентската институция. Въпреки положителните стъпки, направени със законодателната уредба на изборния процес, президентът счита, че не е постигнато устойчиво решение, което да отразява напълно обществените очаквания. Според заместник- председателя на Народното събрание Мая Манолова това е вето заради самото вето с беззъби и слаби мотиви. В предаването "Панорама" на БНТ Манолова коментира още, че е странно  мотивите да бъдат обявени в 8 часа в петък вечерта.
Президентът продължава последователно да върви в една посока, макар, че определено това не е вярната посока и да се опитва да пречи доколкото може и за провеждане на евроизборите по новите изборни правила и с опит да се постави в услуга на партията, която го направи президент. Категорично този кодекс е много по-добър от предишния. maqТова го казаха всички и  неговите най-върли критици, но и самият Президент в прессъобщението дори и в едно две изречения от ветото, това се признава. Т.е. сериозни аргументи срещу кодекса и за ветото трудно могат да бъдат извадени. Затова и самите мотиви на президентското вето изглеждат по този начин. Има една част, която е посветена на преференцията  в президентското вето, но нека да кажа, че тя не се отнася до предстоящите евроизбори, каза заместник-председателят на НС Мая Манолова.
Ето и част от мотивите: "Не приемам тезата за противоречие на електронното гласуване с Конституцията. Много често се споменава, че този начин на гласуване е обявен от Конституционния съд за противоконституционен. Решение № 4 от 2011 г. на конституционната юрисдикция не казва това. В мотивите си съдът отбелязва: „Само за себе си електронното гласуване не е противоконституционно, бидейки вид дистанционно гласуване, каквото е отдавна практикуваното в други държави гласуване по пощата; принципно не е в противоречие с международни договори, по които Република България е страна" _______ "Приетият Изборен кодекс предвижда нов начин на формиране на състава на ЦИК. Промяната на правилата за конституиране на ЦИК се мотивира с  превръщането й в независим и професионален държавен орган.  Препоръчителният характер за вида образование на членовете на ЦИК и липсата на изискване за професионален опит не гарантират, че ще се конституира професионален орган. Този законодателен подход поражда подозрение, че предприетите законодателни промени са мотивирани единствено от желанието да бъдат сменени членовете на ЦИК и да се отнемат конститутивни правомощия на държавния глава. През последния четвърт век българският президент е назначавал целия състав на централните комисии след консултации с политическите партии." _______ "С разпоредбите на чл. 278, ал. 5 и чл. 437, ал.5  на Изборния кодекс се предвижда в случая, когато избирателят не е отбелязал предпочитание (преференция) за кандидат в избраната от него кандидатска листа, да се зачита предпочитание (преференция) за кандидата, посочен на първо място в листата. Това законодателно решение не отговаря на исканията на българските граждани - гласът им да има значение при определяне на  личностите, които ще ги представляват в Народното събрание и в Общинския съвет. Пред обществеността не бяха представени мотиви за въвеждането на по-висок праг от 7% при  изборите за народни представители и общински съветници. Не смятам, че има причина да се прави разлика в прага на преференцията  при произвеждане на различни избори. Връщам уредбата, за да се обсъди намаляването на преференциалния праг за избори за народни представители и общински съветници от 7 на 5 на сто" _________ "Кодексът въвежда машинно гласуване в изборните помещения. Така и не стана ясно защо при по-стара технология на машинно гласуване се приема, че може да се запази тайната на вота, а при съвременните технологии и електронно гласуване не може" "Напоследък публично бяха поети ангажименти от висши представители на парламентарната група, с чийто мандат е съставено правителството, че ще бъдат предложени законодателни промени, улесняващи възможността гражданите да инициират референдуми и формите на пряка демокрация да имат ефект, като се намали изискването за валидността им. _________ В същото време с § 22 от Преходните и заключителни разпоредби на Кодекса са приети изменения и допълнения в Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, които създават съществени пречки пред осъществяването на формите на пряка демокрация"

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?