България е на едно от първите места в Европа по брой на инциденти на жп прелези. Само от началото на година 4-ма души са загинали в катастрофи. Осем души са ранени, произшествият са общо 6. В 98 % от случаите вина за катастрофите носят шофьорите.
Само за изминалите 2 години у нас 11 души са загинали в катастрофи на жп прелези. Най-често произшествията стават, защото шофьорите решават да преминат на сляпо секунди преди падането на бариерата.
Антон Гинев, зам.-министър на транспорта: Проблемът е в липсата на дисциплина у нашите водачи. Основното е спазване на правилата за движение. И призовавам всички водачи да ги спазват, за да запазят своя живот и живота на другите участници в движението.
Инцидентите, според експертите, поставят под въпрос и уменията на шофьорите. Те трябва да спрат още щом видят бялата светлина на прелезния светофар.
Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при пътни инциденти: Сблъсъкът с влак в повечето случаи води до смъртен инцидент. Няма леки инциденти на жп прелези.
За да се опита да реши проблема, Национална компания Железопътна инфраструктура започва да поставя видеонаблюдение на прелезите, през които движението е особено натоварено.
Бисер Минчев, гл. ревизор по безопасността - НКЖИ: 19 прелеза имаме оборудвани с видеонаблюдение. Тая година ще направим още 10. Вярно, 790 прелеза има в железницата, не може на всички, а и не е необходимо на всичките, да сложим това видеонаблюдение.
Парадоксът е, че прелезите в България са едни от най-модерните в Европа. Но това не ги прави по-безопасни.