Български доставчици за пореден път се оплакаха, че са подложени на натиск от големите търговски вериги у нас. Родните производители казват, че са принудени да държат ниски цени, понякога и под себестойността на продуктите.
Български доставчици за пореден път се оплакаха, че са подложени на натиск от големите търговски вериги у нас. Родните производители казват, че са принудени да държат ниски цени, понякога и под себестойността на продуктите.
Така на практика за тях не оставала печалба, която да инвестират в техника и работни заплати. Преди няколко месеца в Министерството на икономиката беше сформирана и работна група, която законодателно да регламентира отношенията между доставчиците и веригите.
Според производителите обаче, те са били изолирани от преговорите, а предложените им промени в Закона за защита на конкуренцията били по-скоро в полза на големите вериги.
Отстъпките, които големите вериги искали, понякога достигали до 37%, оплакват се производители. Случвало се и договорите да се променят едностранно. А освен това, търгоските вериги изпращали допълнители фактури с такси за рожден ден на веригата, за реклама, брошури и логистика.
Производителите недоволстват, че голямата част от разходите на веригите за бързооборотни стоки, реално се прехвърлят върху тях.
Йордан Николов - юрист на Инициативен комитет за честна търговия:
"Веригите първоначално не възлагаха толкова много разходи на доставчиците, това става постепенно. И постепенно с това натрупване всяка година в един момент много от доставчиците фалираха затова, че са работили с големите вериги. И в един момент тези, които работят с големите вериги, работят на ръба на себестойността, те работят, за да оцеляват."
Пазарният дял на големите верги в градовете вече достигал до над 40%, пресмятат от комитета за честна търговия, в който членуват близо 1400 родни предприятия.
Така освен, че много квартални магазинчета фалирали, се ограничавал и достъпът на българското производство до пазара.
Евгений Иванов - председател на Асоциацията на производителите на парфюмерия и козметика:
"В големите градове единствената възможност за продажбата на нашата стока на българския пазар остават чрез големите вериги."
За да не се стига до нови фалити и съкращаване на служители, българските доставчици настояват за законово регламентиране на максималния размер на отсъпките, добавената стойност да се разпределя справедливо между доставчиците и веригите, както и определяне на сроковете за отложено плащане, тъй като в момента имало и случаи на забавяния с повече от два месеца.
Производителите не уточниха, как ограничаването на отстъпките ще се отрази реално на цените в магазините. Не е изключено обаче промоциите на българските стоки в големите вериги да стават все по-неатрактивни.