Ефективна безсрочна стачка обявиха железничарите в отговор на обявените от ръководството на БДЖ намерения за радикални реформи и масови съкращения. От 24 ноември влаковете спират да се движат всеки ден от 8 до 16 часа.
Работещите на най-голямата гара Горна Оряховица са решени да се борят за правата си. В същото време голяма част от тях се опасяват, че съкращенията ще се отразят на сигурността на превозите. Немалко от железничарите се тревожат, че в бъдеще може да бъдат съкратени и да останат без заплата.
Повече от 3000 железничари обслужват най-голямата гара в Северна България - Горна Оряховица. Хората в железничарския град са притеснени, че съкращенията ще засегнат всяко семейство. Синдикалистите се надяват, че няма да бъдат освобождавани хора в предпенсионна възраст, но смятат, че доста специалисти ще останат без работа.
Дечко Гърков - председател на РСС към СЖБ:
- На определено работно място са работили 5-ма човека. Трима от тях до сега нямаше как да посегнат на тях - те ги съкращават. Т.е. тези двама ще продължат да влачат този ярем - да работят вместо петима! Те пипат точно тези, които отговарят за движението на влаковете и за тяхната безопасност и сигурност - ревизори - от начална гара до крайна гара той гарантира спирачния път на влака, т.е. влака да може да спре - машиниста да е спокоен!
Димитър Василев е бивш машинист. Работил е в БДЖ повече от 30-ет години и казва, че такава криза в българските железници никога не е имало.
Димитър Василев:
- На хората специално ще се отрази - много лошо на работниците, защото ще касае финансовите им възможности.
Намаляването броя на влаковете, скока в цените на билетите и съкращенията са сред най-коментираните теми в железничарския град.
Анкета:
Жена:
- Зле ще бъде, зле! Ще има голяма безработица, не е добре!
Мъж:
- Голям процент от хората, особено в Горна Оряховица, ползват услугите на железопътния транспорт, така че смятам, че ще бъде голям минус за тях!
Само на ж.п. гара Горна Оряховица от движение ще бъдат спрени 43 пътнически влака. Тук се събират хиляди пътници в очакване на влаковете за Варна, Русе и Плевен. За хората, които редовно използват този транспорт, остават по-скъпите автобусни превози.