ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Дискусия за реформите в БДЖ

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:27 мин.
Икономика

Единственият печеливш вариант за БДЖ е "доброволната оптимизация" на състава, беше категоричен и днес председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров.

дискусия реформите бдж

Единственият печеливш вариант за БДЖ е "доброволната оптимизация" на състава, беше категоричен и днес председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров.

До преговори между работодатели и синдикати в холдинга днес не се стигна. Те си разговаряха чрез медиите, но отстъпки, за да няма ефектична стачка от 24 ноември и двете страни не направиха.

Икономисти от центровете за стратегически анализи дойдоха днес в централата на БДЖ, за да подкрепят спешните мерки на ръководството за железницата.

Според икономиста Георги Ангелов, стачка в компания пред фалит може да доведе до дълготрайна загуба на клиенти. Тезата му - синдикалистите са винаги срещу реформите.

Георги Ангелов, Институт "Отворено общество":
"Сега те спорят дали да бъдат 6 или 10 заплати, но на мене не ми се струва това да е голямо основание да правиш стачка и да убиеш цялата железница. В крайна сметка ние сме поставени в ситуация БДЖ да спре да съществува, защото кредиторите всеки момент могат да си вземат влаковете, мотрисите."

Има възможности за значителни съкращения и в жп инфраструктурата - там като брой хората на километър били в пъти повече от необходимото. Финансистът Емил Хърсев участва в разговора с опита си на собственик на част от гара в Германия.

Германските железници си продали гарата на търг, подобен беше съветът и към българската инфраструктурна компания.

Емил Хърсев, финансист:
"Тука в България странно защо всеки стиска тези гари, те са празни очевидно и се разпадат. Поне 3 пъти съм отправял искания на всяко ниво да ми продадат гарата в Подуене - имам една бизнес идея за нея и не ми я дават по никакъв начин - и под наем не ми я дават и на концесия не ми я дават."

Според Хърсев жп транспорта отмира, както завинаги назад във времето са останали конските дирижабли. В Ирландия, в Шотландия са рязали релси като ненужен път, неконкурентноспособен.

Казусът с железниците не е като при Кремиковци - дейността им не може да изчезне, смята обаче икономистът Петър Ганев.

Петър Ганев, Институт за пазарна икономика:
"Така че провал на БДЖ е възможен и това е лошият път, по който просто ще изчезне железницата, всичко, което се е градило, ще бъде разлушено и след това после от нищото ще трябва друга компания, най-вероятно частна, да започне да гради."

Точката в разговора сложи председателят на директорския борд на БДЖ с изказването, че продажбата на товарните превози е императив. Защото с получените пари можел да се реши проблемът с неплатежоспособността на компанията.

Извън кръглата маса остана позицията на синдикатите, които не приемат обвиненията, че стачката би докарала компанията до фалит:

Петър Бунев:
"Пратихме писмо до министъра на транспорта, искаме да преговаряме, но ако няма желание от другата страна, това е нашето решение."

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?