Близо 60% от учениците над 14 години не правят разлика между кредитна и дебитна карта, показват проучвания на банковия сектор у нас Финансовата грамотност на голяма част от подрастващите се оказва много ниска. Затова в Европейската седмица на парите банковите институции организират инициативи, с които да подобрят нивото на финансовото образование, включително и най-малките.
С първите джобни пари за училище трябва да дойде и първият разговор между родители и деца за семейния бюжет, съветват психолозите. Тези разговори с най-малките членове на семейството се оказват обаче тема табу. А какъв е резултатът от липсaта на диалог по въпроса? 40% от децата до 7-и клас смятат, че парите идват от банкомата. И още.
Илона Станева - директор маркетинг и реклама
"Около 56% от учениците в горен клас на обучение не правят разлика между кредитна и дебитна карта, а около 36% точно от учениците от 14 до 18 години смятат, че кредитът е вид доход."
Жустин Томс има три деца. Според нея те трябва да участват във всички разговори на възрастните и да знаят как се изкарват парите и как се разпределя семейният бюджет.
Жустин Томс
"Моята практика при големия ми син особено е, че давам джобните един път в месеца, защото смятам, че той трябва да се научи да ги харчи равномерно, да ги разпределя и ако ги изхарчи наведнъж, да знае, че няма."
Според психолозите парите не трябва да се използват от родителите за наказание или награда. Една от най-честите грешки, които родителите допускат според председателя на Фондация "Дигиталните деца" - Ивелина Атанасова, е да дават пари на децата си, когато са получили шестица или когато са изхвърлили боклука.
Ивелина Атанасова - председател на Фондация "Дигиталните деца"
"Парите не би трябвало да са финансовият стимул, защото в реалния живот ние печелим своите пари заради уменията и професионаланите компетенции, които притежаваме, и за съжаление майката, която се грижи за дома и за своите деца, рядко получава заплата срещу това."
Оказва се, че интересът на децата към предприемачеството и финансовата грамотност се увеличава през последните години. Един от примерите е в Първа английска гимназия, където вече около 100 деца са избрали сами да се обучават по програмата „Учебна компания”, която ги учи как могат да реализират своя идея за бизнес в реално предприятие.