Шест хиляди петокласници от 215 училища се явиха днес на национално външно оценяване по география. Училищата и учениците бяха избрани на случаен принцип. Оценки на децата няма да се пишат, а тестът бил необходим на просветното министерство, за да разбере как е усвоен материала по география за 5-ти клас и как се справят учениците с новите програми. Изпитът обаче породи много въпроси.
Идеята да има такова препитване е на преподаватели от Асоциацията на географите и датира от началото на 2016-та.Според тях по новите програми часовете по география са недостатъчни, а учебникът за 5-ти клас е претъпкан с информация.От министерството обещават тест, с който да проверят това. Родители и деца обаче недоволстват, че не са били уведомени и че това е поредното натоварване и то в края на учебната година.
Красимира Атанасова, учител по география в 55-то СУ: Има притеснение, защото те са още малки.
Антоанета Даракчиева, зам.-директор на 55-то СУ: Ние отдавна имаме тази информация още преди празниците, децата са уведомени и техните родители го знаят това.
Още един сериозен въпрос повдигна препитването. Как ще се отчетат знанията по новите програми, след като петокласниците всъщност са учили със старите учебници за 5, 6 и 7-ми клас и с притурки.
Красимира Атанасова, учител по география в 55-то СУ И се надявам догодина да има вече нови учебници за не само за пети, но и за шести клас, защото доста трудничко беше. Трябваше от няколко урока да се прави един урок.
От Асоциацията на географите обещават щом получат резултатите да ги направят обществено достояние, но отсега не вярват в тяхната обективност.
Доц. Иван Дреновски, Асоциация на професионалните географи и регионалисти: Имаме опасения, че резултатите няма да бъдат много реални, защото министерството форсира всичко. При положение че преподаваме по стар учебник и по старата учебна програма и резултатите няма да се показателни действително за трудността на новите учебни програми.
И докато географите все пак се пребориха за тест, то препитване за седмокласниците по история не се задава на хоризонта. То със сигурност щеше да установи, че след като 75 % от училищата събраха материала за седми и осми клас, те не успяха да изучат периода Средновековие.