Българските производители на храни имат шанс да пробият на румънския пазар основно с традиционните за страната ни продукти. Това е един от изводите, направен по време на дискусията между представители на фирми от хранително-вкусовата промишленост и румънски търговци в Русе. Стокооборотът между двете страни в тази сфера през миналата година е бил 340 милиона евро, като най-голям е процентът на износ на зърно.
This is a modal window.
Българските производители на храни от години се опитват да стъпят на румънския пазар, но срещат затруднения. От една страна субсидиите в северната ни съседка са по-високи, а от друга – в голямата си част границата между двете страни е река, над която има само два моста. Затова от Българо-румънската търговско-промишлена палата организираха среща между румънски търговски вериги и българските производители, за да улеснят първите контакти между тях.
В хранителния бранш България изнася за северната ни съседка предимно зърно, по-малко плодове, захарни изделия и консервирани продукти, въпреки че има интерес от страна на родните производители.
Елеонора Иванова – председател на Българо-румънската търговско-промишлена палата: Трудно е. Обемите в Румъния са по-различни, по-високи, изисква се повече финансова стабилност, асортименти, каквито искат веригите, там са повече. Но това е нормално, пазарът е 3 пъти по-голям от нашия.
Освен че всяка държава има собствени правила, пречка за търговията се оказва и владеенето на румънски език. По-високите субсидии за земеделието и животновъдството също са фактор, който не е в полза на родните фирми.
Веселин Велчев от Велико Търново е търговски директор в предприятие за млеко- и месопреработване. Вече няколко пъти е имал срещи с румънски търговци.
Веселин Велчев: В случаите, когато получаваме оферти за производство на техни марки, не сме конкурентоспособни на този етап - те имат по-добра цена на суровината и нашата продукция не е конкурентна, що се касае до пресни млека.
И така от фирмата на Велчев са стигнали до извода, че единственият им шанс да пробият на румънския пазар е да предлагат традиционни наши продукти.
Веселин Велчев: Говорим за традиционно краве саламурено сирене, което те не произвеждат. Там на този продукт цената не влияе от гледна точка на суровина.
Освен по-високите субсидии в Румъния, друг проблем за българските производители е логистиката.
Веселин Велчев: Румънският пазар е регионален. Една доставка, за да се извърши в Румъния, трябва да доставяш на няколко места като централни складове, като за българската логистика много малко фирми могат да го направят.
Фирмата, в която работи Веселин Велчев, е една от големите на българския пазар и изнася за почти всички балкански страни, а също и за Германия и Англия. Той смята, че имат шансове да пробият на румънския пазар, като сключат договор с по-малки румънски вериги.
Българските храни са качествени и румънците, които и бездруго често прескачат през границата, за да пазаруват, ги харесват, твърдят родните производители. Шансовете им да се продават в румънските магазини ще бъдат по-големи обаче, ако малките фирми се кооперират или намерят нишите на техния пазар. А управляващите трябва да направят необходимото, за да улеснят движението на товари и хора през река Дунав.