НОВИНИ

Давид Гросман: Докато имаш въображение, имаш надежда

Той бил журналист. Най-известният водещ на най-добрия сутрешен блок в израелското радио. Но един ден не си замълчал, уволнили го и станал писател. Един от най-добрите в Израел.

bnt avatar logo
от Бойко Василев
21:55, 20.10.2017
Чете се за: 04:04 мин.
Още
Снимка:
Давид Гросман, израелски писател: Аз бях човекът, който стряскаше хората рано сутрин: „Събудете се, израелци! И чуйте какви чудни смразяващи новини сме Ви приготвили днес!“ Помня 15 ноември 88-ма. В Алжир палестинците за първи път приеха решението за две държави, де-факто признаха Израел. Мислех, че това трябва да бъде първа новина в емисията. Но началниците: „Твърдо не”. Казах да си търсят друг да им чете новините тази сутрин. И си тръгнах. А на другата сутрин жена ми отваря вестника и гледа: на първа страница пише, че съм уволнен. Даже не ме предупредиха. Но в крайна сметка ми направиха добро. Така станах писател. И това ми харесва доста повече.

А писателят, какво? Да обясни света ли трябва, или да го спаси?

Не храня илюзии, че мога да спася света. Писателят трябва да разбере света – и себе си. И да намери думи за нещата, за които няма думи. Които са ефимерни, деликатни или сложни.

А Вие намерихте ли думи за нещата, за които няма думи?

Да, така мисля. В закостенелия свят можеш да си прецизен. Защото реалността често се описва със закостенели думи, на ръба на клишето, особено по телевизията. Моля, не го приемай лично, но идеята на масмедиите е коварна. Уж масовите медии са медии, настроени за масите. Но не! Те превръщат човешките същества в маса, даже в тълпа – със своята сантименталност, самодоволство и кич. Да открои индивида от масата – това е приносът на литературата. Тя описва големите събития, войната, но само през отделния индивид. И така отново ни прави личности - в свят, който се мъчи да ни превърне в маса.
;

Войната. За нея е романът „Червената нишка”. Майка изпраща сина си в армията, убедена, че ще го загуби. Точно преди да завърши книгата, писателят губи собствения си син. Ури, най-малкото от трите му деца, загива като танков командир в Ливан.

;

Това промени ли Вашата гледна точка към войната?

След като загубихме сина ни Ури във войната с Ливан преди 11 години, чувствата ми се промениха, но мнението - не. Продължавам да смятам, че да живееш цял живот във война е разрушително. Банално звучи, но ние така сме потънали в това, че е важно да си го напомняме. Цял живот сред насилие и омраза! Това те прави тесногръд, безчувствен, прави те жертва. Прави те фаталист и апатичен. И най-лошото, отнема ти вътрешната свобода. Докато в мира можеш да бъдеш открит. Не винаги, но може! Да заговориш непознат с любопитство, не с подозрение. Да обогатяваш околните, а те - теб. Днес е още по-належащо да постигнем мир със съседите.

Да, но има ли друг начин да се спре терорът, освен с война?

Не съм пацифист. Ако някой заплашва мен или моята страна, трябва да се защитя. Самият аз бях войник. Четири години служих. Участвах в две войни. На Израел му е нужна много силна армия. Другояче не може в Близкия изток. Той така и не прие Израел. Но само армията не е решение. Трябва ни и мир със съседите.
;

Светът награди неговия роман „Един кон влязъл в бар”. Комикът Довале разказва вицове – и историята на собствената си болка.

;
Довале е смесица от два вида хумор – израелски и еврейски. Те са различни. Израелският е по-агресивен, пряк, понякога даже вулгарен. Еврейският хумор е по-иносказателен, себеироничен. Като цяло, чувството за хумор е прекрасен начин да оцелееш в бедствие. Запазваш някаква свобода, мъничко балонче, което не позволява на ситуацията да те обладае. Ситуацията ти дава фамилното име – да, ти си жертва на това или онова. Но собственото си име можеш да създадеш сам, чрез хумора.

Дали заради хумора и разказването на истории тъкмо източноевропейските евреи създадоха Холивуд?

Интересна е тази теория. На нас, евреите, разказването на истории ни се удава. Това идва от културното ни наследство - от Библията, книгата на книгите.

Най-големият бестселър!

Ненадминат! И с право. Защото Библията е океан. Аз съм светски човек, евреин-атеист. Само че непрекъснато чета Библията. В юдаизма има традиция, наречена „хаврута“, идва от думата хавер, „приятел“. Събират се по двама и четат Библията или Талмуда „под лупа“, както евреите са чели открай време. Откриваш нови нюанси във всяка фраза; разбираш толкова неща. В нашата хаврута сме трима – двама мъже и една жена. 27 години вече четем Библията заедно, всяка седмица за по няколко часа. Невероятно е.

Като четете Библията разбрахте ли по-добре войната?

Всъщност войната не е чак толкова трудна за разбиране. Може би по-трудно е да разбереш мира.

Наистина ли?

Да. Може би войната е по-разбираема. Ужасна мисъл, нали? Толкова ни е под ръка войната; изкусително близо понякога. Докато ето, аз никога не съм видял мир. И разбирам, че в негово име трябва да преодолееш някои свои инстинкти; дори поуките, които си извлякъл от историята. Например, способността за оцеляване. Ние, евреите, сме се борили да оцеляваме, за да живеем. А сега живеем, за да оцеляваме. Сякаш не вярваме, че ни чака необозримо бъдеще; не си представяме простичък, тих сигурен живот. Живеем, за да оцелеем от една катастрофа до друга. Доста тъжна е тази нагласа.
;

„Докато хвърляме сянка върху други народи, и ние ще бъдем засенчени”, казва Гросман. Но допълва: “А Израел е толкова невероятен. Той трябва да бъде нашият дом; дом без мир обаче няма”.

;
Между нас и палестинците има конфликт на разказите. В тях историята е замръзнала, твърда като лед. А сблъскат ли се два разказа за едно и също, диалог няма. Има насилие и омраза. Затова трябва да „разтрием“ вкочанените разкази. Да ги превърнем в човешки истории: за страдащи, унижени, зажаднели за нормалност хора. Но, знаеш ли, Бойко, питаш ме за големите неща. Аз обаче пиша история за едно човешко същество. Героят ми Довале е наранен. Животът му е дамгосан от биографията на родителите му… Сигурен съм, че и ти познаваш брутално белязани хора, под натиска на родители, учители, или пък на духа на времето. Избират живот, който не е техен: неподходяща професия, или грешен пол. Да живееш цял живот със сбъркан пол! Да не смееш да признаеш, че това не си ти! Или в грешния брак. Не тук в България, разбира се. В България хората са съвършени, говоря за Йерусалим… И още, описвам чувството за вина. Понякога се ласкаем с него, не мислиш ли? Все едно хвърляме камък в кладенец. Така избягваме да признаем по-дълбоки и болезнени чувства. Ако обаче сложим вината настрана, ще извадим от себе си други емоции.
;

„Когато не правя това, което смятам за правилно, се чувствам омърсен”, казва писателят. Трябва да търсим истинската свобода.

;
Бюрократичната машина те кара да бъдеш съучастник на системата. Във всичките ми книги има герой, който е изправен пред произвол, но го заобикаля. Било то произвол на системата - или произвол на тялото над душата. Творчеството и въображението са добри начини да се справиш с произвола. Докато имаш въображение, имаш и надежда.

Но накрая победата на индивида срещу произвола не е сигурна, нали?

Никога не е сигурна. Никога. А произволът е много коварно нещо. И силно. И сякаш допада на мнозина. Затова го има, за жалост… Но писателят Джон Кутсѝ каза веднъж:„Разказваме истории, за да не ни убива животът“. Може това му е помогнало да оцелее в жестоката реалност на Южна Африка, както аз – в Близкия изток. Но не трябва да си от там, за да усетиш тежестта на битието. Чрез историите разгадаваш реалността и отваряш в нея място за себе си.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Президентът Радев призова за по-добри условия за българските инвеститори
Президентът Радев призова за по-добри условия за българските инвеститори
Георги Свиленски: Искахме да покажем модела на управление последните години
Георги Свиленски: Искахме да покажем модела на управление последните години