Цяла година рекламодател в интернет пространството не може да бъде открит от институциите, след сигнал за заблуда на потребителите. Преди около година БНТ2 подаде сигнал до Комисията за защита на потребителите за реклама на продукт за отслабване в...
Цяла година рекламодател в интернет пространството не може да бъде открит от институциите, след сигнал за заблуда на потребителите. Преди около година БНТ2 подаде сигнал до Комисията за защита на потребителите за реклама на продукт за отслабване в интернет. При проверката комисията откри редица нарушения, но до момента няма наложена санкция на търговеца. Защо? - Вижте в следващия репортаж.
Рекламен банер с болезнено слаба жена привлича вниманието на интернет потребителя. Той рекламира чудодеен продукт за отслабване. Направи ни впечатление, че в единия вариант на рекламата, автор пише, че е д-р Илиев, а в другия е д-р Димитров, като и двете медицински лица изглеждат по един и същи начин. Пише че д-р Димитров е провел изследване в „Институт по криобиология и хранителни технологии“, а д-р Илиев работи към „Института по храненето към БАН“! Направих справка и се оказа, че и двата института не съществуват. Затова решихме да сигнализираме Комисията за защита на потребителите миналия септември. От там заявиха, че по принцип времето за приключване на сигнал е един месец и ни изпратиха отговор.
"В Сайта липсва информация относно търговеца, констатирани са нарушения на чл. 47. Ал. 1 от ЗЗП. Действията за скриване на данните за действителния собственик на сайта прави невъзможно установяването на контакт с рекламодателя, и възпрепятства упражняването на правата на потребителите."
От Комисията за защита на потребителите казаха, че не могат да наложат санкции, защото не могат да открият рекламодателя. Те са се обърнали към МВР за съдействие, но до момента не е постъпила необходимата информация. Поинтересувах се кой от регулаторните органи на медийното съдържание отговаря за рекламата в интернет? Оказа се, че това е само Националният съвет за саморегулация. След наше питане, те излязоха със становище по казуса и описаха редица нарушения в 11 листа. Решението на комисията обаче има само морални измерения и не може да наложи материална санкция на нечестният рекламодател в интернет пространството или да го открие.
Ели Герганова – Председател на УС на Национален съвет за саморегулация: "Констатирани са редица нарушения и това не е изолиран случай особено в областта на хранителните добавки. Бих казала най-голямото нарушение е липса за това кой е търговецът, но не само кой е търговецът, но и кой е производителят и какви са съставките на този продукт. Има изключително много неверни твърдения."
Според Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация става въпрос за преднамерена измама на потребителя.
Ели Герганова – Председател на УС на Национален съвет за саморегулация: "Тази услуга - скриване на администратора на сайта се предлага от такива фирми по света, които, когато се влезе във въпросната регистрация - знаете всеки едни сайт по света се регистрира - зад него стои име и адрес, и телефонен номер на регистратор, но в случая регистраторът е фирма, която по занятие прави това - прикрива истинските собственици."
Сайт със скрит собственик, може да се разпознае по надписа Privacy Policy - на български „Декларация за поверителност“. Според експертите проблемът с подобни реклами е изключително сериозен, защото освен че там текат огромни финансови потоци, много хора биват лъгани и не се знае и каква е сигурността на предлаганите продукти. Към днешна дата измамният банер е свален, а на негово място има въпросник за гадаене с SMS-и с добавена стойност 4 лева. Остава обаче въпросът – защо никой реално не регулира рекламата в интернет?
Ситен снеговалеж и гъста мъгла затрудняват движението през прохода "Шипка"