НОВИНИ

Има механизми, по които правителството може да спре блокадата на границата

България да поиска от ЕК наказателна процедура срещу Гърция заради блокадата на границата и създаването на спешен логистичен център за пренасочване на блокираните камиони. Това поискаха превозвачи и представители на Съюза за стопанска инициатива. Според неофициални данни на ден българският бизнес губи между половин и един милион евро заради блокадата. От Министерството на транспорта заявиха за ,,По света и у нас", че по последна информация около 25% от блокираните камиони са с българска регистрация, което показва, че голяма част от превозвачите вече са пренасочили камионите си през обходни маршрути.

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
17:21, 08.02.2016
Чете се за: 02:46 мин.
У нас
механизми правителството спре блокадата границата
Снимка:

Според бившия министър на земеделието Мирослав Найденов, който сега ръководи Съюза за стопанска инициатива, съществуват механизми, по които правителството може да спре блокадата.

Мирослав Найденов, председател на Съюза за стопанска инициатива
,,Смятам, че по инициатива на външния министър незабавно трябва да бъде свикан съвета на министрите на Европа. Имаме такова право като страна член. Да бъде поставен изключително остро въпросът за обсъждане в този формат. Да бъде призована ЕК да стартира наказателна процедура по отношение на Гърция за нарушаване на основния принцип за придвижване на стоки и хора. Да бъде заплашена от много голяма финансова санкция."

Превозвачите поискаха още днес да бъде създаден логистичен център в министерството на транспорта, който да пренасочва част от ТИР-овете по алтернативни маршрути.

Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи
,,Това, което предлагаме в момента е спасение поне на част от опашката. Тоест на хората, които пътуват за Южна Италия, които регулярно пътуват през Гърция ферибота и оттам отиват в Южна Италия.
Ще предложим да се направи коридор през Сърбия при облекчени условия."

Обходните маршрути ще удължат средно с около 1 000 километра курсовете, което ще струва средно по 350 евро на ТИР.

Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи
,,Ако е най-долу в Южна Италия те нещата отиват към 600 евро, ако е по-насам Рим и по-близо до Милано нещата отиват към 150 евро."

Превозвачите настояват първоначално тези средства да се поемат от държавата, след което правителството да претендира тази сума да бъде възстановена от фондовете на ЕС. От Министерството на транспорта заявиха за ,,По света и у нас", че не разполагат с подобни средства, както и че не е утвърден механизъм за евентуалното им коректно разпределение. Заявиха още, че според законодателството министерството няма правомощия да определя маршрутите на българските превозвачи. Освен това за създаването на логистичен център са нужни обучени специалисти и нова техника.


Позиция на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, относно появили се предложения за разрешаване на проблемите на българските превозвачи при преминаването през Гърция


В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) днес е постъпило писмо от Съюза за стопанска инициатива (регистрационен № 31-03-07). Отправеното предложение от съюза е единствено за сформирането на съвместна работна група, която да обсъди възможните решения на кризата с блокадата на българо-гръцката граница. В писмото няма разгърнат план за действие и конкретни идеи за разрешаването на ситуацията. В тази връзка ръководството на ИА „Автомобилна администрация“ ще покани представители на Съюза на среща, на която да бъде обсъдено евентуалното сформирането на работната група.МТИТС следи проблема с блокирането на границата с Гърция от самото начало и съвместно с Министерството на външните работи предприема всички необходими действия за справяне с кризата. Още в средата януари 2016 г. предупредихме българските превозвачи за възможни протести и евентуално затварянето на границата. На 2 февруари 2016 по инициатива на ръководството на МТИТС беше проведена и среща с посланика на Гърция в България Димостенис Стоидис, на която беше поискано да бъде осигурен коридор за преминаване на камионите. На 5 февруари 2016 г. министър Ивайло Московски се срещна със заместник-префекта на Централна Македония за Област Серес, Гърция Йанис Моисядис за допускането на доставки с храна и вода за блокираните превозвачи, както и за предоставянето на навременна информация кога е планирано затваряне на границата и за какъв период от време. По отношение на представените пред медиите идеи за създаване на логистичен център в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията следва да уточним, че МТИТС и ИА „Автомобилна администрация“ нямат функции и правомощия, според законодателството на страната, да определят маршрутите на българските превозвачи. При извършването на международни превози на товари има много фактори, които влияят при избора на маршрут. Служителите на министерството не получават информация за договорните отношения между превозвачите и товародателите и не могат да бъдат от полза при планирането на маршрутите, поради което това се извършва от превозвачите.Проблем при определянето на трасетата е и спонтанността на протестите и затварянето на пътища, освен в граничните райони, но и във вътрешността на страната. Тоест, когато даден протест е планиран за определен час и за него има официално разрешение, тогава е възможно бързото и навременно информиране на превозвачите, но когато той е спонтанен е невъзможно предварителното планиране. Необходимо е да отбележим, че за изграждането на логистичен център трябва да бъде закупена и осигурена необходимата техника, както и да бъдат назначени или командировани обучени специалисти. По последна информация около 25% от блокираните камиони са с българска регистрация, което води до извода, че голяма част от превозвачите вече са пренасочили камионите си през обходни маршрути.Във връзка с предложението да бъде отпускана сума, която да покрива загубите на превозвачите, трябва да се има предвид, че Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията не разполага с подобни средства, както и не е утвърден механизъм за евентуалното им коректно разпределение. МТИТС остава отворено за идеи и предложения, които са приложими, според българското и европейско законодателство и биха били от полза на българските превозвачи, пътуващи през Гърция.





Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Променят движението в София заради строежа на метрото
Променят движението в София заради строежа на метрото
Новините в 100 секунди на 8 януари
Новините в 100 секунди на 8 януари