НОВИНИ

Къде е проблемът с разрешителните

Пред пропускателните пунктове по българо-турската граница все още има близо 5-километрова опашка от ТИР-ове, съобщиха за БНТ2 от Капитан Андреево. Работи се на пълни обороти. Товарните камиони се обслужват на два кантара при влизане и излизане. От...

Къде е проблемът с разрешителните
bnt avatar logo
от БНТ
19:42, 14.02.2014
Чете се за: 01:15 мин.
У нас

Пред пропускателните пунктове по българо-турската граница все още има близо 5-километрова опашка от ТИР-ове, съобщиха за БНТ2 от Капитан Андреево.

Работи се на пълни обороти. Товарните камиони се обслужват на два кантара при влизане и излизане. От вътрешността на страната обаче продължават да пристигат много ТИР-ове, а обикновенно през уикенда потокът от товарни автомобили се увеличава. Очаква се ситуацията да се нормализира напълно в понеделник.

Къде всъщност се крие проблемът, който в понеделник трябва да решат транспортните министри на двете страни. В момента се работи по спогодба от 1977 година. Според нея, годишно и българските и турските компании получават по 250 хиляди разрешителни за транзитни превози и още близо 50 хиляди за превози между двете държави.

Големият проблем между двете страни е малката квота разрешителни за превоз от и до трети страни, които са по 1100 и са напълно недостатъчни за българските превозвачи. Турската страна избягва нови преговори с България, понеже в момента получава всички нужни разрешителни за годината. За разлика от страната ни, съседите ни нямат интерес да се увеличава броят на документите, с които български превозвач може да превози стока от Турция за различна от България държава.

"Безспорно има рискове от нарушаване на пазара, но задачата на политиците е да направят така баланса, че страните да са сигурни, че тази нелоялна конкуренция отвън - до вътрешния пазар на Турция или до вътрешния пазар на България - няма да се получи, след като споразумението ясно е регламентирало правилата", коментира Петър Мутафчиев.

Българските превозвачи са по-предпочитани и в Турция. Причината е, че заради липсата на ограничения в рамките на Европейския съюз, те предлагат много по-бърза и по-евтина услуга от турските компании. Съответно турски превозвачи трудно биха намерили клиенти у нас.

"Като че ли си играем на надиграване, кой ще успее да защити повече своя интерес - и така се стига до подобни конфликти. Важен е балансът. Трябва да защитим и нашият интерес, същевременно да уважим и интереса на турската страна. България не иска да влезе в Турция и да вземе вътрешния пазар", поясни Петър Мутафчиев.

Повече разрешителни за превоз към трети страни означава повече работа за малките фирми у нас. На преговорите на 17 фервуари България ще се стреми да договори именно увеличаването на тази квота.

Репортер: Димитър Димитров

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Започна Нощта на театрите, провежда се в над 10 града
Започна Нощта на театрите, провежда се в над 10 града
20:49, 16.11.2024
Чете се за: 04:17 мин.
Първа публична поява на диригента Левон Манукян, обвиняем по скандала с източването на театрите
Първа публична поява на диригента Левон Манукян, обвиняем по скандала с източването на театрите
20:35, 16.11.2024
Чете се за: 00:25 мин.
Ново гражданско движение иска България да стане президентска република
Ново гражданско движение иска България да стане президентска република
20:28, 16.11.2024
Чете се за: 00:47 мин.
Ожесточава се битката между Делян Пеевски и Ахмед Доган
Ожесточава се битката между Делян Пеевски и Ахмед Доган
20:14, 16.11.2024
Чете се за: 04:40 мин.
Живот от пепелта: Как ще посрещнат зимата останалите без дом жители на опожареното село Воден?
Живот от пепелта: Как ще посрещнат зимата останалите без дом жители на опожареното село Воден?
20:05, 16.11.2024
Чете се за: 05:15 мин.
Атанас Атанасов: Г-н Борисов, ако сте мъж и сте държавник, да седнем на една маса и да развържем всички възли
Атанас Атанасов: Г-н Борисов, ако сте мъж и сте държавник, да седнем на една маса и да развържем всички възли
19:57, 16.11.2024
Чете се за: 02:27 мин.
Три седмици след изборите ще има ли лидерска среща?
Три седмици след изборите ще има ли лидерска среща?
19:33, 16.11.2024
Чете се за: 04:15 мин.
Пожар в бившия месокомбинат в София
Пожар в бившия месокомбинат в София
19:25, 16.11.2024
Чете се за: 00:17 мин.
Петър Петров от "Възраждане": Българите не могат да чакат повече бездействие и протекция на изборната търговия
Петър Петров от "Възраждане": Българите не могат да чакат повече бездействие и протекция на изборната търговия
19:09, 16.11.2024
Чете се за: 05:27 мин.
Министър Мундров: Софтуерът на машините за гласуване трябва да бъде на държавата
Министър Мундров: Софтуерът на машините за гласуване трябва да бъде на държавата
18:30, 16.11.2024
Чете се за: 06:00 мин.
Проф. Пламен Панайотов: Решението на "сглобката" за конституционни промени е ялово и не доведе до нищо добро
Проф. Пламен Панайотов: Решението на "сглобката" за конституционни промени е ялово и не доведе до нищо добро
18:04, 16.11.2024
Чете се за: 05:40 мин.
Окончателно: 3 януари ще бъде учебен ден в София
Окончателно: 3 януари ще бъде учебен ден в София
17:40, 16.11.2024
Чете се за: 01:20 мин.
Топ 24
Най-четени
Възрастни хора са недоволни от лечение
Възрастни хора са недоволни от лечение
Българските вина намират добър прием в чужбина
Българските вина намират добър прием в чужбина