Пред пропускателните пунктове по българо-турската граница все още има близо 5-километрова опашка от ТИР-ове, съобщиха за БНТ2 от Капитан Андреево. Работи се на пълни обороти. Товарните камиони се обслужват на два кантара при влизане и излизане. От...
Пред пропускателните пунктове по българо-турската граница все още има близо 5-километрова опашка от ТИР-ове, съобщиха за БНТ2 от Капитан Андреево.
Работи се на пълни обороти. Товарните камиони се обслужват на два кантара при влизане и излизане. От вътрешността на страната обаче продължават да пристигат много ТИР-ове, а обикновенно през уикенда потокът от товарни автомобили се увеличава. Очаква се ситуацията да се нормализира напълно в понеделник.
Къде всъщност се крие проблемът, който в понеделник трябва да решат транспортните министри на двете страни. В момента се работи по спогодба от 1977 година. Според нея, годишно и българските и турските компании получават по 250 хиляди разрешителни за транзитни превози и още близо 50 хиляди за превози между двете държави.
Големият проблем между двете страни е малката квота разрешителни за превоз от и до трети страни, които са по 1100 и са напълно недостатъчни за българските превозвачи. Турската страна избягва нови преговори с България, понеже в момента получава всички нужни разрешителни за годината. За разлика от страната ни, съседите ни нямат интерес да се увеличава броят на документите, с които български превозвач може да превози стока от Турция за различна от България държава.
"Безспорно има рискове от нарушаване на пазара, но задачата на политиците е да направят така баланса, че страните да са сигурни, че тази нелоялна конкуренция отвън - до вътрешния пазар на Турция или до вътрешния пазар на България - няма да се получи, след като споразумението ясно е регламентирало правилата", коментира Петър Мутафчиев.
Българските превозвачи са по-предпочитани и в Турция. Причината е, че заради липсата на ограничения в рамките на Европейския съюз, те предлагат много по-бърза и по-евтина услуга от турските компании. Съответно турски превозвачи трудно биха намерили клиенти у нас.
"Като че ли си играем на надиграване, кой ще успее да защити повече своя интерес - и така се стига до подобни конфликти. Важен е балансът. Трябва да защитим и нашият интерес, същевременно да уважим и интереса на турската страна. България не иска да влезе в Турция и да вземе вътрешния пазар", поясни Петър Мутафчиев.
Повече разрешителни за превоз към трети страни означава повече работа за малките фирми у нас. На преговорите на 17 фервуари България ще се стреми да договори именно увеличаването на тази квота.
Репортер: Димитър Димитров