НОВИНИ

“Отвъд границите”: Цено Кръстев: Всеки заслужава да види света

Цено Кръстев е на 23 години, но вече е сбъднал мечтата на мнозина – да стане пилот. С него разговаряме за това как се стига до пилотската кабина, какво е бъдещето на авиацията и каква свобода ти дава небето – отвъд границите, на 35 000 фута височина.

Александър Детев
от Александър Детев Николета Атанасова
13:00, 18.04.2018
13206
Чете се за: 01:32 мин.
Отвъд границите
отвъд границите цено кръстев всеки заслужава види света
Снимка:

Нямаше как да не започна това интервю с въпроса “Защо избра авиацията?”, а отговорът беше красноречив.

От самото начало на училище аз знаех с какво ще се занимавам или поне мечтаех да се занимавам с това. Мъжете в семейството ми са се занимавали с авиация, а жените – с медицина. Затова аз имах два пътя и макар че никой не ме е карал да ги избирам, подсъзнателно ми беше ясно, че ще се занимавам с авиация.

Въпреки че целта е ясна, пътят до нея не е предначертан.

Тъжната истина е, че в училище бях изгубил посоката и мотивацията, но при влизането ми в Техническия университет с Авиационно инженерство ми се отвориха очите за много неща, включително и за българската реалност. Реших да продължа пътя си в чужбина, в Германия, защото бях завършил Немската гимназия в София и все пак имах някаква база. В Техническия изкарах година и половина и за съжаление станах свидетел на много хора, които не се интересуват от специалността си, както и преподаватели, които ме демотивираха.

;

Германия

В чужбина имаш две опции – или се отдаваш на нещо и го правиш както трябва или се връщаш в България с подвита опашка и търсиш вината в другите за това, че не ти се е получило.

Какво си спомняш от първия ден в Берлин?

Прибрах се в общежитието, на другия ден се събудих и след като си отворих очите първото, което си мислех е, че аз съм в София, в къщата си, но просто стените и обстановката някак си не се вписваха в това (смее се). Беше голям шок, но и този шок ме мотивира да действам. Имах голям лист със задачи, които трябва да свърша от организационна и бюрократична гледна точка, а в Германия това си е един сериозен списък.

За първи път ли беше в Берлин?

Бях ходил в Берлин няколко години по-рано с приятели за няколко дни и мразех този град. Беше студено, валеше дъжд, изглеждаше ми много отблъскващо, обаче след това опроверга очакванията ми тотално. Един от уроците, който научих е, че най-глупавото нещо, което може да направиш, е да съдиш за един човек, предмет, в случая град по корицата.

Кое беше най-голямото предизвикателство?

Аз знаех какво преследвам, но нещото, което ми беше трудно е интеграцията. Аз бях в училище само с немци и въпреки че никой не го е казвал, просто си лечеше, че ме гледаха по друг начин. И това ме мотивира още повече. Най-трудно ми беше да свикна на начина на живот от гледна точка на учене. Моите курсове бяха на летището, което е на час – час и половина път от жилището ми. За мен денят започваше в 6:00, аз се прибирах към 19:00 и всеки ден трябваше да уча допълнително вкъщи. Което беше странно, аз не бях свикнал на толкова учене. Наложи ми се да си създам една рутина, всеки ден от 6:00 до полунощ или до 1:00, в зависимост от това колко имах за учене. За мен беше много трудно - немският материал, който изучавахме да си го преведа първо на български, а после и на английски, защото в авиацията все пак официалният език е английският.

А Вие учихте на немски?

Ами аз наивно си мислех, че тъй като английският е официален език, обучението също ще е на английски, но те ме опровергаха. Всичките ми изпити бяха на английски, но обучението беше на немски.

Колко време продължи обучението?

В Германия образованието продължава между година и половина и четири години, като зависи изцяло от теб колко бързо ще го завършиш. На мен ми отне точно две години и аз завърших първи от курса си, защото бях много мотивиран да докажа, че това, че съм чужденец не ми пречи да успея.

Как преминава обучението за пилот?

Обучението е комбинация от теория и практика. Има два вида – интегрирано и модулярно. Моето беше интегрирано, което означава, че имаш часове, всичко върви по график и ти трябва да го изпълняваш. Модулярното е нещо като дистанционно обучение, ти минаваш същите блокове, но сам избираш кога. Първият лиценз, който трябва да вземеш е PPL – Private Pilot License, който ти дава правото да летиш на малки самолети, само в хубаво време и не с комерсиална цел. Следващият е CPL – Commercial Pilot License, който е професионален лиценз. Той е много по-труден откъм материал и упражнения, защото там се акцентира и на това, което ти се случва на теб като пътник. ATPL – Airline Transport Pilot License е финалната стъпка, с който имаш право да си професионален пилот и да упражняваш професията с финансова цел.

Това включваше ли и летене?

Нашето обучение беше смесица между теория и практика, в моя случай това включваше 180 летателни часа на малки самолети. Успоредно с теорията, която във финалната фаза обхваща 14 предмета, например въздушно право, аеродинамика, инструменти, структура на самолета, дори и неща като здраве, психология, философия. Мога да го опиша като обща наука, в която не се задълбочаваш прекалено много. Практиката е това, за което мечтаеш и няма как да е проблем. Но теорията е голямо предизвикателство. Прагът за успех е 75%, което значи, че ти трябва да се подготвяш за 100%. Аз си разделих изпитите, тъй като в Германия имаш такава опция. Веднъж направих десет изпита за два дни и следващият път се явих за последните четири, които бяха по-трудни, но по-малко като брой.

;

И след това започна да си търсиш работа.

Изкарах добри резултати, впоследствие си получих и лиценза, с който започнах да кандидатствам навсякъде. Започнах с Германия, разбира се, но там се сблъсках с доста лошо отношение, защото на много места колеги с по-слаби резултати получаваха работата. Започнах да си разширявам спектъра на търсене и да подавам документи и в други държави. Така стигнах и до Ryan Air. Там трябваше да направя специална подготовка за самолета, с който ще летя. Този курс обхваща теория и практика, минава през симулатори и завършва с полет в истинския самолет. Беше интересно, не знаех какво да очаквам. Получих дежа вю от образованието в Германия, но в много компресиран вариант, което го направи още по-трудно. Беше си като военно училище - ставане в 3:00 сутринта всеки ден и лягане много рано, за да можеш да оцелееш на следващия. Аз завърших този курс в края на февруари и след това трябваше да изчакам, за да бъда разпределен и миналата седмица получих София като база, което беше много приятна изненада.


Случайност ли беше?

Казват, че е свързано с националността, защото ние имахме право да изберем три места, в които да ни базират и аз не бях написал София. Доскоро имаше обратния принцип, човекът от определена националност ще бъде пратен навсякъде, но не и у дома. Но явно са решили, че е много по-добре да пращат пилотите в дома им.

Кога ще е първият ти полет?

Първият ми полет е на 26 април до Атина и обратно.

Каза, че си се сблъскал с предразсъдъци, а ти всъщност си бил в Берлин, един изключително цветен и мултикултурен град. Как си го обясняваш?

Конкретно за Берлин съм абсолютно съгласен. Моите разочарования са били с авиокомпании, които са ситуирани на други места. Берлин е много интересен град за трупане на опит, там можеш наистина да си разшириш полезрението, да срещнеш повече култури и да учиш от тях, да станеш много по-широкоскроен.
;

“Може би е късмет, може би съм го наследил”


Каква роля играят страхът и притеснението?

Аз никога не съм имал проблема да не мога да спя преди изпит например или да се притеснявам много. Може би е късмет, може би съм го наследил от родителите си. Не мога да обясня защо е така, но пък за сметка на това познавам много хора в тази професия, които имат този проблем. За мен това го няма и съм изключение, но всеки намира своя начин да преборва стреса – чрез спорт, чрез социални контакти, медитация.

Какви са първите ти спомени от авиацията, една семейна традиция при теб?

Дядо ми беше авиоинженер и за мен най-голямата мечта беше да се скрия от майка ми, за да не ме вземе с нея в болницата, и да трябва да отида с дядо ми на работа, защото няма кой да ме гледа вкъщи. Това беше хубавото време преди 9/11, където нямаше рестрикции и проблеми и той можеше винаги да ме вкарва в самолетите. Няма да забравя как висях с главата надолу от самолетна плоча на 20 метра височина. Това са малките моменти, които са се запечатали и които ме дърпат към тази професия.

Авиокомпанията, в която работиш, пренаписа изцяло правилата на пътническите полети и накара традиционните авиолинии също да променят политиката си. Как виждаш бъдещето на авиацията?

Аз много подкрепям това, този вид транспорт да стане по-евтин и в момента вървим към тенденцията, големите авиокомпании с лъскавите си продукти да изчезнат или поне да ги посъкратят, а нискотарифните да увеличат това, което предлагат като услуги. В момента вървим към една златна среда, ниска цена на билетите с оптимални условия за пътниците. Това е страхотно, защото до скоро за нас в България като хора с по-нисък стандарт на живот например, беше много трудно да отидем в чужбина, докато сега е по-лесно от всякога. Всеки заслужава да види света и да си направи изводите за него.


Магията на облаците

Къде предпочиташ да стоиш - до прозореца или до пътеката?

Винаги до прозореца! Аз съм детето, което може да е излитало хиляди пъти, но това няма да се промени. Това е чарът на този транспорт, независимо дали си отпред в кабината или си обикновен пътник. Да погледнеш навън през прозорчето и да видиш уникалното време, което може би ще изглежда така само и единствено в този момент, и гледки, които няма как да се видят другаде. Например Огъня на свети Елм, което е наелектризиране на частици по прозорците и изглежда като електрическа буря. Тези гледки се запечатват в съзнанието.

Кое беше първото ти летене?

Първият път, когато излязох от страната беше с “Ту-154” до Анталия. Стоях точно до двигателя, който беше адски шумен. Това са самолети, които впоследствие бяха забранени заради шумовите емисии. Може оттогава да съм оглушал малко (смее се).

Кое е любимото ти място за почивка?

Ще кажа София, защото аз не живеех в София толкова време и най-хубавото място за почивка си беше вкъщи. Извън родината бих казал Канарските острови и Тенерифе.

Кое е най-необичайно нещо, което слагаш в куфара?

Ако някой ми разгледа куфара, ще реши, че съм терорист, защото е пълно с кабели и техника винаги (смее се).

От какво се страхуваш?

Може да прозвучи като клише, но се страхувам в един момент да се окаже, че съм човек, който не може да допринесе с нищо към държавата си. За мен е важно, да можеш да промениш родината си за по-добро, особено в случая на нашата родина, която има много неща за оправяне.

Какво е свободата?

Да си на 38 хиляди фута и всеки един път да виждаш нещо ново.

Снимки: Цено Кръстев @cookingpilot

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Благоевградската писателка Евгения Йорданова представи новата си книга
Благоевградската писателка Евгения Йорданова представи новата си книга
Жители на варненско село обявиха път за голф игрище
Жители на варненско село обявиха път за голф игрище