30 млрд. евро трябват за пълното изграждане на стратегическите за Балканския регион транспортни коридори 4, 8 и 10 и още 5 милиарда за дигиталната инфраструктура по тях. Това обяви премиерът Бойко Борисов в Лондон на Инвестиционен форум за Западните Балкани, организиран от Европейската банка за възстановяване и развитие, в който участваха и всички премиери на държавите от региона.Премиерът Борисов лансира и идея АЕЦ "Белене" да се превърне в общ балкански проект с европейско финансиране.
Очевидно бъдещето на Западните Балкани привлича все по голям интерес защото днешната среща се радва на голям брой участници. Това е трета поредна среща на върха в този формат след началото, положено през 2014 година, а основната цел е да се съберат лидерите от Западните Балкани с потенциални инвеститори от цял свят и да бъдат обсъдени възможностите за привличане на повече подкрепа от частния, финансовия и публичния сектор за реализацията на стратегическите инфраструктурни проекти в региона.
;Пред ръководството на ЕБВР и потенциалните инвеститори за Балканите, премиерът Бойко Борисов поръча на колегите си от Сърбия, Македония, Черна гора, Албания, Косово и Босна и Херцеговина до първи март, да са готови с всички проекти на територията на своите страни по трите транспортни коридора 4, 8 и 10 за са бъдат представени те пред председателя на Еврокомисията Юнкер, комисаря Хан и Федерика Могерини, които ще дойдат в София в края на Балканската си обиколка.
Бойко Борисов, министър-председател: Планът, който предлагаме, е изключително изгоден за всяка една от държавите. Когато има тези транспортни коридори, всяка една столица ще може да има достъп до нея с жп линия и магистрала и съответно интернет.
Сума Чакрабарти - председател на ЕБВР: Нашата банка винаги е била и остава и за в бъдеще ключов партньор на Еврокомисията за финансиране но инвестиции в Западните Балкани с цел по бързо интегриране на страните от региона.;
Борисов показа на карта някои от готовите отсечки по тези транспортни коридори и обясни, че на срещата в София всеки от лидерите трябва да обяви кои точно части от тези проекти са вече са построени и колко точно финансиране е нужно за тяхното завършване. По думите на Борисов реалистично е те да бъдат изцяло завършени до 7-8 години, максимум 10 години със сумата от 35 млрд. евро и хибридно финансиране от собствените бюджети, ЕБВР, ЕИБ, световната банка и дори Китай.
Бойко Борисов, министър-председател: Максимално бързо да започваме да строим Хората ще ни повярват, като ни видят с булдозерите да почнем да изграждаме жп лини магистрали...
И Борисов и председателят на ЕБВР подчертаха важността на енергийната свързаност в страните от региона и възможностите за диверсификация на газовите доставки. Наред с хъба „Балкан
Борисов лансира днес и друга потенциална възможност за общи балкански действия в сферата на енергетиката изхождайки от наличните у нас два свободни ядрена реактора на площадката на АЕЦ „Белене“ и „отличната“ ни по думите му електропреносна система.
Бойко Борисов, министър-председател: Днес ми дойде идеята, че това би било за нашата АЕЦ "Белене" една прекрасно решение с еврофинансиране с акционери всички нас, така че можем да го проговорим и това.;
Лидерите и на 6 те държави от региона засвидетелстваха пред ръководството на ЕБВР и инвеститорите готовността си за обща работа по всички проекти, а премиерът на Албания отново както и на срещата със световната банка в София в края на миналата нарече Борисов „Меркел“ на Балканите и го похвали за всички усилията на председателството ни в посока европерспективата на Западните Балкани.
От участниците от британското правителство пък бе категорично заявено, че кралството ще излезе от ЕС, но не и отпроектите за инвестиции на Западните Балкани. Това бе акцент и в разговора на Борисов с британския финансов министър.
В рамките на форума премиерът се срещна със заместник-помощник държавния секретар на САЩ за Европа и Евразия Матю Палмър, пред когото представи приоритетите на България за развитие на газовата инфраструктура и постигане на независимост по отношение на газовите доставки. Борисов акцентира върху изграждането на европейския хъб "Балкан" и неговото значение за България и за региона.