Решено - българските транспортни превозвачи ще протестират пред Европейския парламент в Страсбург на 27 март, ако утре пакетът за "Мобилност 1" влезе за гласуване в дневния ред на Европарламента. Българският транспортен министър Росен Желязков заяви, че България ще продължи да настоява пакетът да се гласува от следващия Европарламент. Ако правилата влязат в сила, ударът за българската икономика ще е равен на 17% от Брутния вътрешен продукт, смятат превозвачите. Как две години Пакетът "Мобилност" разделя Европа и какво направи България, за да защити интереса си - вижте в репортажа на Александър Марков.
След две години битки, Европа е напът да приеме спорния пакет "Мобилност едно". Пакетът обрича на фалит 12 000 български фирми със 70 000 камиона и 190 000 шофьори, които дават 17% от БВП на България.
Пакетът "Мобилност 1" беше предложен от ЕК през 2017 г. и допълнен от социалните мерки на френския президент Емануел Макрон. Въпреки компромисните предложения на българското европредседателство и протеста на превозвачите ни в София, през 2018 г. Австрия прокара още по-тежки разпоредби.
България се закани да заведе дело в Съда на ЕС, но на 3 декември Съветът на ЕС гласува пакета "Мобилност". През януари 2019 г. българските превозвачи протестираха този път в Брюксел и Транспортната комисия отхвърли две от трите спорни досиета.
След всички дипломатически совалки, обаче, сега пакетът "Мобилност" отново е напът към пленарната зала.
Ако това се случи, България ще настоява за три неща: текстовете да бъдат разглеждани и гласувани от следващия Европарламент, ще предложим и свои разпоредби, обеща транспортният министър Росен Желязков.
Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ние не сме против Пакета за мобилност, ние сме против протекционизма и рестриктиращите норми, така както са предвидени в момента.
Пакетът подкрепят повечето европейски социалисти и либерали, ЕНП се въздържа, а консерваторите и зелените са против. Против са България, Румъния, Полша, Литва, Латвия и Естония, а "за" - страните от Западна Европа.
Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Eвропа по законодателния пакет за първи път е разделена по географски признак, разделена е и по политически признак, но е разделена по начин, който досега няма прецедент. Да се настоява за законодателство, което разделя Европа.;
Пакетът предвижда камионът и шофьорът да се връщат на 4 седмици в страната на произход, по-високи командировъчни за шофьорите, ограничено превозване на стоки вътре в ЕС, известно като "кръстосан превоз, или каботаж".
Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Няма да се оставим. Ние отиваме на 27-и, заедно с нашите колеги от Румъния, Полша, Литва, да протестираме в Страсбург под прозорците на евродепутатите, които в последния възможен момент бързат да пробутат един пакет, който разделя Европа.
Ако пакетът бъде приет, ефектът за българския международен превозвачески сектор ще е: закриване на фирми, пререгистринето им в чужбина, фалит на по-малки компании, милиони загуби за българската хазна.
Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи: Почваме да плащаме данъци в други държави, изнасяме работна ръка. Пагубно ще е положението, просто не виждам, този бранш ще бъде тотално унищожен, ако се приемат тези текстове, които са предложени в момента.
С пакета "Мобилност", според експерти, Западна Европа се опитва да пресече пътя на транспортните фирми от Източна Европа, които превозват товари по-евтино.