НОВИНИ

Как deepfake технологии помагат в търсенето на изчезнали хора

bnt avatar logo
от Пенка Ангелова
10:12, 15.06.2022
Чете се за: 04:27 мин.
Сигурност и правосъдие
тнар deepfake технологии помагат търсенето изчезнали хора
Слушай новината

Технологията, която стои зад т.нар. deepfake (дълбока фалшификация) видеоклипове, помага за засилване на въздействието на ново поколение обяви за изчезнали хора.

Те са създадени с помощта на изкуствен интелект на базата на реални снимки. Когато се показват на дигитален билборд човекът от снимката се обръща наляво и надясно и дори се усмихва.

Лия Краучър от Милтън Кейс изчезва преди повече от 3 години на 15 февруари 2019 г. Тогава е на 19 години.

„Беше много смущаващо да видя Лия да ни гледа и да се обръща. Тя обичаше да наблюдава хората. И сега просто имах чувството, че тя е там с мен. Лия беше забавна. Когато ходехме да пазаруваме, мъжът ми влизаше в магазин за игри, а ние седяхме навън и просто гледахме хората. Беше мила и много свързана със семейството. Не ходеше никъде без нас“, споделя майката на Лия Клеър Краучър.

Родителите на Лия прекарали повече от час край билборда. Забелязали са, че близо 80 процента от хората, които преминават, се заглеждат в изображението.

„Надявам се, че така ще се даде по-голяма гласност на това, че има изчезнали хора. И моля, бъдете внимателни и се опитайте да помогнете на всички ни да ги намерим“, казва бащата на Лия Дон Краучър.

Новите плакати са проектирани да привличат вниманието и да имат ясно послание. Създателите им стъпват върху поведенческата наука, като се стремят да постигнат по-силно въздействие чрез по-малко текст.

„Има изследвания в поведенческата психология, които показват, че правенето на съобщението по-активно, може да подпомогне неговия ефект. Имаме само секунда или две, за да привлечем вниманието на някого и да го насочим към нашето послание и да го накараме да бъде активен“, обяснява Стив Мартин, директор на факултета на Поведенческа наука в Колумбийското бизнес училище.

Има няколко разлики между новите плакати и традиционните постери за изчезнали хора. Изображението е с много, много висока разделителна способност и се движи. Новият дизайн на плаката също така разполага с QR код, който препраща към уебсайта на изчезналия човек, а фонът включва карта на мястото, където е бил видян за последно.

Създателите вярват, че новите плакати са много по-въздействащи. Образът, който се движи и те гледа, просто те сграбчва и те кара да го погледнеш, да му обърнеш внимание.

„Има нещо толкова преследващо в тези образи, които достигат до хората и които докосват сърцата по нов начин. Целта е минувачите, да се замислят къде може да са видели изчезналия човек. Разполагаме с всякаква информация и цифровите екрани използват наистина умна технология, но тук наблягаме и на човешката психология, на свързването с друго човешко същество. Знаем, че очите, които те следват, усмивката, анимираният човек, е по-трудно да го подминеш и ние смятаме, че новите дигитални изображения наистина са завладяващи. Мисля, че те ще накарат всеки да спре, за да види образа на изчезнал човек, изчезнало дете, което гледа отвисоко и се надява, че можем да му помогнем”, казва Джо Юл, изпълнителен директор на организацията „Изчезнали хора“.

Всяка година в Обединеното кралство изчезват седемдесет хиляди деца. Повечето се връщат в рамките на 48 часа, но други не.

Бащата на Лия казва, че това, което те разяжда отвътре е незнанието:

„И ти просто се движиш от един ден към следващия с надеждата да намериш онази информация, която ще върне детето ти у дома, каквато и да е тази информация.“

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Мартин Стоев избра състава на волейболните национали до 20 години
Мартин Стоев избра състава на волейболните национали до 20 години
Петков: Всяко предложение за РСМ, което се отклонява от позицията ни, ще минава през парламента
Петков: Всяко предложение за РСМ, което се отклонява от позицията ни, ще минава през парламента