Как служителите на авиобаза "Крумово" участват в борбата с пожарите?

С натоварени дежурства и много летателни часове екипажи и авиационна техника от българските ВВС продължават да се борят с големите пожари и по въздух. Тази сутрин хеликоптери "Кугър" и Ми-17 отново излетяха към най-горещите точки от страната, където борбата с огъня продължава.
Кои са хората, които виждат мащаба на опустошението и как работят в екстремните условия на пожарите сега?
От сутринта в авиобаза "Крумово" тече предполетна подготовка на хеликоптери и екипажи определени за гасене на най-сложните пожари в страната. За поредния натоварен работен ден се подготвя и майор Васил Василев. От тази година той активно участва в задачите като командир на екипаж на хеликоптер Ми-17.
майор Васил Василев, пилот на Ми-17: "Всеки пожар е опасен и специфичен сам за себе си, ситуацията се преценява на място, както това откъде да се вземе вода, от коя посока да се хвърли, тъй като доста често има в близост населени места, също така постройки, така че нещата са много динамични и трябва да се преценяват много сериозно".
Високата температура в района на пожара, силният вятър и задимяването често затрудняват работата на екипажите. И това налага вземането на бързи решения в движение, но с оценен риск и дисциплина, споделя майор Марин Тасков.
майор Марин Тасков, пилот на хеликоптери Ми-17 и "Кугър": "Тогава променяме курса или пък започваме да го бием пожара от друга страна, където е подходящо за влитане. Но винаги всичко е на разумен риск".
Гасенето на огън от въздуха е една от най-опасните задачи. Затова бордния инженер Рангел Рабаджиев казва, че връзката между хората в екипажа и координацията с пожарникарите е от най-голямо значение.
Рангел Рабаджиев, борден инженер: "Пожар от въздуха само не се гаси, и не може да се угаси. Трябва да има система, наземен екип, въздушен екип".
И днес екипажите от авиобаза "Крумово" участват в гасенето на пожарите заедно с чуждестранните им колеги пристигнали у нас. До четири хеликоптера има на разположение за такива задачи, но са необходими и още.
бригаден генерал Павлов, командир на 24-та авиобаза "Крумово": "Отделно от това тези 4 вертолета за да оперират нормално ние трябва да имаме още минимум 3 до 4 вертолета, които да ги ротираме, защото тези вертолети поетапно излизат на инспекции".
А за Рангел Рабаджиев това е последния пожарен сезон. И след четвърт век в небето за него хората са най-важни. И спасените и тези с които работи.