НОВИНИ

Какво се е случило с падналия изтребител МиГ-29 - хипотезите

Александър Марков
от Александър Марков
20:00, 10.06.2021
9415
Чете се за: 04:32 мин.
Сигурност и правосъдие
Слушай новината

Какви са хипотезите за случилото се с падналия изтребител МиГ-29 в Черно море? Летене на опасно ниска височина, твърдо бързо спускаща се мишена или несработил катапулт са някои от възможните причини за трагедията.

Сигнал от маяка на катапулта не е засечен, обяви в "Денят започва" военният министър Георги Панайотов.

"Никъде радарите не засичат такова нещо, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Катапултирането става ръчно, но после, когато катапултът излезе от самолета, всичко минава на автоматичен режим, включително предаването на радиосигнала, маяка от катапулта, към радарите", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.

Според експерти самолетът е летял твърде ниско и пилотът не е имал време за реакция.

"Няма данни, след като нито един радиомаяк не е задействан, за да подаде сигнал, къде е станало приводняването, ако е имало катапултиране, има и светлинен сигнал със сигнални ракети, които могат да бъдат изстреляни от летеца, за да покаже къде е било, нито някакъв парашут е открит на повърхността на морето", допълни ген. Съби Събев, председател на Съюз "Атлантик".

Процесът на катапултиране е за милисекунди.

"Пилотът пуска ръчката за управление на двигателя, лоста за управление на самолета, хваща сдвоената ръчка за катапултиране, стиска здраво и изтегля нагоре. Процесът на катапултиране е автоматичен", добави ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза "Граф Игнатиево".

Според експерти при нощни стрелби има строги мерки за безопасност.

Продължава търсенето на черната кутия на падналия МиГ-29

"Мишената се пуска от 9000 м и под 5000 м се прекратяват действията по нея, особено нощем, когато всякаква видимост е почти нула, нямаме никакви ориентири, полетът над море нощем в сложни условия е изключително труден", коментира ген. Съби Събев, председател на Съюз "Атлантик".

При хоризонтална скорост от 800 км/ч ангажирането на мишената под 5 км е изключително рисковано.

"Командният пункт, който ръководи стрелбите, би следвало да забележи тази работа и той има информация за самолета, понеже го наблюдава на локатор и да каже - ако той е слязъл под една височина, да му забрани изтегляне във височина и евентуално завръщане на летището. Това е нормалната практика по мерките за безопасност", подчерта ген. Съби Събев.

В случая не е ясно това направено ли е.

"В случая, за да се забие в морето самолетът, той е бил под тази минимално допустима височина и с желанието непременно да изпълни задачата летецът очевидно е отклонил вниманието си от висотомера, който му показва на каква височина е самолетът. И докладвайки, че е унищожил мишената, вече е нямал време за реакция и се е забил в морето", отбеляза ген. Съби Събев.

За разбиване на самолета в морето, според експертите, сочи и намерената спасителна жилетка.

"Пилотът пуска ракетата, докладва, доколкото зная, пускът е нормален, двигателите са си добре, действат, няма някакъв проблем при този пуск. И в следващия момент може би тук е настъпило съприкосновението с водната повърхност, той не е знаел, че е опасно, че отива към нулевата височина", каза още Спас Спасов, председател на УС на фондация "Български ВВС".

Защо мишената е падала с по-висока скорост също остава неясно. Самолетът поразява целта, което е заснето. И изчезва от радарите.

ВСИЧКО ПО ТЕМАТА ЗА ИНЦИДЕНТА С НАШ ИЗТРЕБИТЕЛ В ЧЕРНО МОРЕ ЧЕТЕТЕ ТУК

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Мая Манолова предаде на Рашков документи за подслушване на "Изправи се.БГ"
Мая Манолова предаде на Рашков документи за подслушване на "Изправи се.БГ"
Внесоха петиция с над 57 000 подписа за детска болница
Внесоха петиция с над 57 000 подписа за детска болница