НОВИНИ

Какво се случва с "Вера Су"?

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
20:44, 04.03.2022
Чете се за: 03:12 мин.
У нас
Слушай новината

Помните ли сагата с кораба „Вера Су“? Съдбата му още се обсъжда.

От транспортното министерство заявиха за БНТ, че вероятно ще бъде продаден за скрап. Според разчетите на държавата, корабът е оценен на малко над 800 хиляди долара.

Ще покрие ли тази сума разходите за спасителната операция обаче и какви са възможните варианти?

В момента корабът „Вера Су" е собственост на застрахователната компания, след като турският корабособственик обяви, че изоставя плавателния съд. Работи се по два сценария. При единия компанията предоставя „Вера Су" на българската държава, за да го продаде и доплаща разликата за спасяването и провлачването на кораба.

"Другата хипотеза е застрахователите да изплатят всички направени разходи на българската държава и впоследствие те да разполагат със собствеността на кораба", каза Владимир Върбанов, зам.-министър на транспорта и съобщенията.

Корабът „Вера Су" беше изтеглен на сух док в кораборемонтния завод „Терем - Флотски арсенал". Плавателният съд ще остане тук, докато се вземе решение за съдбата му.

Състоянието на кораба е критично след удара в скалите и 36-те дни в бурното море край Камен бряг. След изваждането му на сушата се вижда, че е деформиран носът и голяма част от корпуса. Корабът има няколко големи пробойни и ремонтът му ще излезе скъпо.

"Всички вътрешни булбове, набори, ребра, са смачкани и е необходима пълна подмяна. Да бъдат подменени приблизително 100 тона ламарина", каза инж. Стефан Стоянов, административен и технически директор на „ТЕРЕМ - Флотски арсенал".

Ремонтът би бил много скъп затова по всяка вероятност "Вера Су" ще бъде нарязан и претопен. 800 хиляди долара ще покрият донякъде разходите по спасителната операция, която струва на държавата към 2,5 млн. лева. Остатъкът трябва да се покрие от застрахователя.

"Българската държава ще си върне изцяло разходите, които е направила. Аз се надявам със застрахователната компания да не водим дела и да не отиваме на арбитраж и да не извършваме съдебни разноски в тази посока", каза Върбанов.

Държавата продължава да плаща, макар и символично, на кораборемотния завод „ТЕРЕМ - Флотски арсенал", докато корабът „Вера Су" е там на док.

Екип на БНТ беше допуснат ексклузивно до огледа на кораба и разследването на причините, довели до инцидента. Какви са щетите, можете да видите във филма „Корабокрушението: Вера Су и старите пробойни“, който ще бъде излъчен в поредицата „В кадър“, в неделя от 19.30 часа по БНТ 1.

Автор: Петър Дойкински

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Experts: Iodine should not be taken as prophylaxis
Experts: Iodine should not be taken as prophylaxis
НАТО и ЕС ще продължат подкрепата си за Украйна
НАТО и ЕС ще продължат подкрепата си за Украйна