НОВИНИ

Към Антарктида: Историята на кораба, който ще осъществи 31-вата българска полярна мисия

Мария Чернева
от Мария Чернева
19:00, 27.12.2022
Чете се за: 06:10 мин.
У нас
Слушай новината

Ключов момент за българската наука и за българското мореплаване. Научноизследователският военен кораб "Св. св. Кирил и Методий" вдигна котва днес в 14.00 часа и отплава към Антарктида.

Той всъщност е плаваща лаборатория, на която българските учени ще изследват водите около остров Ливингстън. Освен това нашите полярници за първи път ще стигнат до базата ни със собствен транспорт. Той превозва и важен товар и техника за базата и за дооборудването на местната ни лаборатория. Корабът се управлява от военни, които са преминали през специално обучение за навигиране при екстремни условия.

Корабът поема по един от най-сложните морски пътища.

От Варна през Дарданелите, Гибралтар и Атлантическия океан ще стигне до ледените води на Антарктика. Освен тях обаче екипажът ще трябва да преодолее и пролива Дрейк. Това е най-голямото предизвикателство за всеки мореплавател заради екстремните условия.

Екипажът на кораба е от 26 души, сред които трима курсанти от Висшето военноморско училище. Те са се подготвяли за плаването в продължение на една година. Самият кораб е подходящ за такива условия. Построен е през 1984 година от норвежки корабостроители. БНТ има специален достъп до мисията на кораба "Св. св. Кирил и Методий". На борда е репортерът ни Мария Чернева.

Плавателният съд ще подпомогне проучванията на 31-вата българска антарктическа експедиция. В 14.00 часа днес корабът вдигна котва и пое на историческото плаване към Ледения континент. Очаква се корабът да достигне крайната си точка - остров Ливингстън в средата на месец февруари догодина. По време на експедицията нашите учени ще изследват океанските води. Антарктиците ще проследят дали замърсяването от останалите континенти е достигнало до най-чистите води на планетата.

Една голяма мечта вече е реалност. Корабът устремено пое към световния океан, готов да открие нови хоризонти за нашите учени.

"Успяхме да преминем през всеки механизъм на кораба. Всеки шум вече се усеща като жив организъм от моя екипаж и гледайки какво сме свършили като дейности, изключително съм горд от това че ВМУ вече има кораб, който, живот и здраве, ще стане част от полярния флот на света", каза кап. II ранг Николай Данаилов, командир на Научноизследователски кораб "Св. св. Кирил и Методий".

Построен през 1984 година в Норвегия, той е готвен да работи в суровите условия на Норвежко море. Направен от висококачествена стомана, за своите 37 години, корабът е в учудващо младежко състояние.

"Износването на кораба е в рамките на два процента. Което за кораби на повече години като този - над 37-годишен кораб много често вече свършват в различни пунктове за скраб. Няма стари кораби, има само зле поддържани", посочва кап. Данаилов.

Корабът първо е експлоатиран от норвежки корабособственици, а преди 10 години е купен от руснаци, за да го превърнат в научноизследователски кораб за целите на "Южен поток". Но заради спирането на проекта, престоява в пристанището на Варна с години. Така Военноморското училище, Антарктическият институт и Софийският университет успяват да го купят за невероятната цена от милион и 200 хиляди лева.

"Строен е по всички световни изисквания на международната морска администрация за безопасност, което означава, че целият кораб е така с танкове по неговите бордове включително и по дъното. Със сигурност неговите маневрени елементи са повече от прекрасни, възможността корабът да се позиционира на едно място, благодарение на тези движители - азимутни витла, които се въртят на 360 градуса, и двете подрулващи устройства. Буквално корабът може да стои в една точка спрямо морската повърхност, за да осигурява дълбоководни геоложки изследвания, както и водолазни спускания", обясни капитанът.

Освен сигурността, която осигурява самият кораб, екипажът преминава през специално обучение по антарктическа навигация. Пътят му е най-сложният за корабоплаване.

"Проливът Дрейк - там особеното е, че е много бързо се мени хидрометерологичната обстановка и ще трябва да уцелим точния прозорец за минаване, като там в рамките на 4 - 5 часа има голяма промяна във времето. Преобладават ледови условия – има ледоход, има постоянно присъствие на морски лед. Знаем как да управляваме и безопасно да го водим в тези води", заяви кап. III ранг Радко Муевски - старши помощник-командир на Научноизследователски кораб "Св. св. Кирил и Методий".

Излъскан до ново, с надградени умения, "Св. св. Кирил и Методий" е готов да изпълни всичките си научни задачи и да стане достойна част от европейската флота на научноизследователките кораби.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Издирват 69-годишен мъж, изчезнал в Пирин
Издирват 69-годишен мъж, изчезнал в Пирин
Гакпо подписва с Ливърпул до 2028 година
Гакпо подписва с Ливърпул до 2028 година