ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Ще стигне ли Никола Цолов до Формула 1?

8333
Чете се за: 06:20 мин.
Спорт
Никола Цолов
Снимка: startphoto.bg

Големият въпрос сред спортните фенове в България! Може да обичате футбол, тенис, баскетбол, волейбол, художествена гимнастика или друг от силните или слаби спортове за България. Може би следите моторните спортове, а може би не го правите. И в двата случая обаче почти сигурно е, че стискате палци "българският лъв" Никола Цолов да достигне до елита на най-технологичния спорт в света - Формула 1.

Възможно ли е това?

Няма как да дадем еднозначен отговор на въпроса. Истината е, че ще е много, много трудно. Все по-често обаче се говори, че не е изключено. Особено след поредния страхотен уикенд на 18-годишния българин в Австрия. И не, тук няма никакво значение дисквалификацията и похабените точки за генералното класиране, макар случилото се да го отдалечава от голямата цел - да спечели шампионата. За да си сред 20-е най-добри трябва много талант, солиден гръб, много късмет и редица също толкова важни фактори, за да успееш... Така че мечтата е жива! Блянът на Никола е все по-близо. А в следващите няколко реда ще редуваме плюсове и минуси за развитието му, за да преценим къде е границата на оптимизма, песимизма и реализма.

Плюс - талантът!

Талантът е на първо място... Без него нито един пилот не е стигнал до Формула 1. Или поне не и през 21-ви век. Никола го притежава в изобилие. През този сезон (б.а. и не само!) Цолов показа феноменални действия на пистата във Формула 3. Не говорим за класирания. Говорим за маневри, прогрес в състезанията, скорост в квалификациите и много агресия.

Минус - конкуренцията

Стотици талантливи пилоти се борят, за да заемат 20-е места във Формула 1. Истината обаче е, че целта на Никола е много по-малка от споменатата бройка. В най-технологичния спорт на планетата има няколко души с неподписани доживотни договори. За съжаление не е реалистично да си представим, че Никола ще замени Макс Верстапен, Оскар Пиастри, Ландо Норис, Шарл Льоклер, Джордж Ръсел или някой от останалите сравнително млади, но и вече доказани звезди.

Плюс - отборите зад гърба му

Наскоро Никола направи трансфер от системата на Алпин в тази на Ред Бул. При французите той беше напътстван директно от Фернандо Алонсо - човекът с най-много стартове в историята на Формула 1. През последните години и двата отбора показаха, че разчитат на младостта. Джак Дуън, Лиъм Лоусън, Юки Цунода и много други. Това е само кратък списък на талантите, които стигнаха до елита в последните сезони. Ред Бул има и един много, много сериозен бонус пред всички останали - "биковете" разполагат с 4 места на стартовата решетка.

Минус - България...

Може и да не ни иска да го признаем, но трябва. Държавата ни не е вкарала нито един пилот във Формула 1, няма големи инвеститори в спорта и не представлява сериозен медиен и маркетингов интерес по света. Наскоро Ред Бул печелеше повече пари от договора си със Серхио Перес, отколкото даваше на мексиканеца под формата на заплата. При "българския лъв" това граничи с невъзможното. Пазарът ни е сериозно лимитиран.

Плюс - младостта

Никола е само на 18 години. Ще навърши 19 чак в края на тази. Най-доброто от него тепърва предстои. Наскоро дори главният механик на Ред Бул каза, че е впечатлен от зрелостта, с която той управлява болид от Формула 1 в извънсъстезателна обстановка. Така че пред Цолов има още много, много време.

Минус - пак младостта

Как така тази прословута младост е плюс и минус едновременно? Ясно е, че Никола няма да кара във Формула 1 преди да навърши 19 г. Проблемът е, че става все по-модерно тийнейджъри да получават места в един от 10-е отбора. Примерът от тази година е Кими Антонели. Италинската сензация влезе в спорта на 17-годишна възраст. Същото се случи и с Макс Верстапен, който е рекордьор по този показател. Ланс Строл и Оливър Беърман направиха първите си обиколки на 18, а Ландо Норис на 19. Всички тези пилоти в момента са във Формула 1. Отборите вече търсят своята звезда за 10-20 години напред и сякаш пред Никола няма още много време...

Плюс - самоувереността

Всички ние подкрепяме Никола, така че трябва да завършим с нещо положително. Пилотите във Формула 1 са много, много добри. За да ги победиш, трябва да бъдеш по-агресивен и едновременно с това по-разумен от тях. А за тези две качества се иска спокойствие и вяра в собствените си способности. Как ще спреш по-късно от конкурента си в първи завой, ако не вярваш, че това е възможно. И как да не изхвърчиш от същия този завой, ако прекалиш с агресията. На пистата и пред камерите "Българския лъв" изглежда балансирано самоуверен. Сякаш точно толкова, колкото трябва.

Последвайте ни

Гледайте НА ЖИВО спорт безплатно на:

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?