ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

След "заложническата криза" в тролей в София: Какво показа проверката?

Чете се за: 04:37 мин.
У нас

Кой следи за психичното състояние на водачите на обществен транспорт? 

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Слушай новината

Все още не е приключила проверката на "Столичен електротранспорт" какво точно се е случило в нощта на 29 януари, когато водач на тролей почти отвлече две пътнички. И в продължение на девет спирки отказвал по думите им да ги пусне да слязат.

Вече няколко дни записите от камерите в превозното средство не са прегледани, а сигналът за проблема стигна до Столичния електротранспорт едва след нашата намеса, въпреки че пострадалите също са подали оплакване. Кой следи за психичното състояние на водачите на обществен транспорт?

Поне 21 водачи на тролейбуси в столицата не са минавали на психотест повече от три години. Това пише на бележка, залепена на административната сграда на депо Искър.

21 водачи са близо десет процента от всички шофьори на тролейбуси в София. Дали водачът на тролей номер 2 е един от тях, на този етап от "Столичен електротранспорт" не дават отговор. Самият той отказа интервю.

"Минават периодично, подсещаме ги отвън, който е пропуснал, не мисля, че човекът има някакви отклонения", заяви инж. Тихомир Вълов, началник депо в "Столичен електротранспорт".

От две години насам е променена наредбата, която изискваше задължително на всеки три години да има психотестове за професионалните водачи.

Сега такъв тест се прави единствено при първоначалното постъпване на работа. Мотивът на законодателя - твърде малко водачи получавали ниска оценка. Случаят на двете момичета, които бяха държани насила в тролея обаче поставя въпроси, особено когато е поредният подобен инцидент.

"Ние блъскахме по вратите и викахме за помощ. Изглеждаше много, като че ли в маниакален епизод. Все едно иска да ни направи нещо, аз така го усетих. На нея ѝ е казал как ще ни заведе на депо и ще видим там какво се случва. Аз се опитвах, знам, че звучи глупаво, но се опитвах да счупя вратите с четка за коса. Много ни уплаши, много беше страшно", споделя пред БНТ потърпевшата.

Въпреки че законът не го изисква от" Столичен електротранспорт" все пак правят тестове на водачите на всеки три години. Пожелателният характер на периодичното психотестване е грешка, смята психологът Мина Касабова, която ръководи една от лицензираните лаборатории за психотестове на водачи.

"Естествено не е правилно, защото психотестът дава една картина сега в момента, живеем в напрегнато време, в което постоянно се случват някакви неща на хората. Не подкрепяме безсрочността на удостоверението, няма нито един психолог, който да каже това е нормално, но такъв е законът", допълни Мина Касабова, главен психолог в специализирана психологическа лаборатория за автомобилен транспорт.

Шофьорите са много по-малко от необходимото, за да обслужват над 120 тролейбуса. В момента се търсят 80 човека. Това води до много извънредни часове, липса на достатъчно почивка и психично натоварване. Психотестовете обаче не измерват т. нар. бърнаут - синдром на прегарянето.

"Специално бърнаутът не се изследва, ние гледаме други характеристики. Има нови проучвания в областта на транспортната психология, биха могли да се надградят нещата, но пак казвам ние гледаме доста основни и базисни неща - концентрация, внимание, памет, тези лични характеристики, които на мен по-скоро ми звучат като възпитание - да си отговорен, да си толерантен, решителен, постоянен, да си емоционално зрял", каза още психологът Мина Касабова.

Тестовете са стандартизирани за всички психолаборатории и са изработени от експерти в министерство на транспорта. Годността им, както се оказа е безсрочна.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?