Заради кризата: 70% спад в оборота на тежкотоварния и автобусен превоз

Александър Марков
от Александър Марков
20:25, 25.05.2020
Чете се за: 01:25 мин.
У нас

70% спад на оборота отчитат българските фирми за тежкотоварен и автобусен превоз заради кризата. Нисколихвените кредити и схеми за финансова подкрепа от държавата може да се окажат ключови за възстановяването на бранша.

Автобусният бранш е най-пострадалият от кризата. Тировете продължиха да превозват храни и медикаменти по т.н. зелени коридори.

Общият спад и в двата бранша, обаче, е между 30-70%, като сега държавата трябва да се намеси, за да ги спаси.

Правителството вече обяви мярка за финансиране на транспортните работници, заети в автобусните превози: с до 40% от минималната им работна заплата, което прави около 290 лева.

Още три схеми предстои да бъдат конкретизирани, но едно е ясно: въпреки плахото съживяване международната търговия и пътувания трудно ще се върнат на предкризисните си нива в близките месеци.

И браншът се готви за бавно възстановяване.

Възстановяването на Европа ще съживи и българският бизнес.

Магдалена Милтенова, Камара на автомобилните превозвачи: Международните линии предстоят да се възстановяват, само че имаме много сериозен проблем, защото нямаме на практика финансов ресурс, с който да започнем дейността си.

1500 са автобусните превозвачи, 380 от които са по вътрешни линии. Месеците карантина на практика изцедиха финансово фирмите.

Магдалена Милтенова, Камара на автомобилните превозвачи: Най-сериозно бяха засегнати редовните автобусни линии, особено тези, които са междуселищните по републиканска транспортна схема, тъй като там няма абсолютно никакво финансиране от страна на държавата.

Тежкотоварните превози възстановяват курсовете към Германия, Франция и Бенелюкс. Но Близкият Изток остава затворен.

Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи в България: Все още има проблеми с преминаването през Турция. Въобще до Иран не може да се помисли, ирански камиони не могат да идват в България, в момента само наистина Европа се раздвижва.

От Фонда на фондовете фирмите могат да кандидатстват за нисколихвени кредити, гарантирани до 1,8 милиона евро.

А от търговски банки - до 300 000 лв., гарантирани от Българската банка за развитие. Бизнесът сега има нужда именно от оборотни пари, за да "рестартира" дейността си.

Веселин Стоянов, собственик на фирма за тежкотоварен превоз: Успяхме да задържим нашия персонал и всички хора, които работят при нас, и най-вече водачите и хората, които работят на първа линия, нямаме съкратени и се гордеем много с това.

По грантова схема, отново финансирана от правителството, фирмите могат да кандидастват за между 3 и 10 000 лева подкрепа.

Накрая: българските превозвачи продължават да бъдат заплашени от пакета "Мобилност", който през юни трябва да бъде гласуван в Транспортната комисия на ЕП и през юли - да влезе за второ гласуване в Пленарната зала на Европарламента.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Тежки месеци за БДЖ от COVID-19 – 60% спад на пътуванията
Тежки месеци за БДЖ от COVID-19 – 60% спад на пътуванията
Тежко е състоянието на детето, ранено в пътния ад край Ботевград
Тежко е състоянието на детето, ранено в пътния ад край Ботевград