Европейският съюз и САЩ започват преговори за подписване на споразумение за свободна търговия, което ще премахне част от митата и други търговски бариери. Това е най-амбициозното такова споразумение в света, а подготовката и подписването му ще отнемат около две години.
Споразумението беше една от основните теми на разговорите на лидерите на Г8 в Северна Ирландия. Идеята за него е още от 90-те години на миналия век, но едва миналия петък всички страни от Европейския съюз се съгласиха преговорите да започнат. Това беше посрещнато с нескрито задоволство от лидерите.
"Става дума за вероятно най-голямото двустранното търговско споразумение в историята. Споразумение, което ще има по-голямо въздействие отколкото всички останали споразумения взети заедно", заяви министър-председателят на Великобритания Дейвид Камерън.
"Ще има чувствителни въпроси и при двете страни, и двете страни ще имат политически приоритети, но ако можем да погледнем отвъд малките проблеми и се съсредоточим върху голямата картина, върху икономическата и стратегическата важност на това партньорство, аз се надявам, че ще можем да постигнем такъв вид споразумение от висок стандарт и обхват, каквото глобалната търговска система очаква от нас", категоричен бе президентът на САЩ Барак Обама.
И без това споразумение търговията между Европа и Америка е голяма, като достига два милиарда долара на ден. След около две години, колкото са необходими за подготвяне и влизане в сила на договора, ще отпаднат още много търговски и митнически пречки, ще бъдат хармонизирани различни правила.
Какво означава това?
По-лесен достъп до Европа на евтин американски природен газ. Американската икономика има голяма полза от шистовия газ, който се добива в САЩ. След влизането в сила на споразумението за свободна търговия износът на газ за Европа ще става по-лесно, отколкото сега. Друг е въпросът дали количествата могат да бъдат толкова големи, че да преустановят зависимостта на Европа от руския газ.
Хармонизирането на стандартите за безопасност на автомобилите ще бъде от голяма полза за европейските производители. Различните стандарти сега означават, че американски производител, внасящ коли в Европа, трябва да премине дълга процедура на одобрение. Същото се отнася и за европейските производители, изнасящи за САЩ. В бъдеще стандартът ще бъде уеднаквен, а американският глад за икономични автомобили означава нови възможности за европейските производители.
Бъдещото споразумение означава и по-евтини вносни лекарства. И те, както и колите, минават през скъпи и дълги процедури, преди да получат одобрение за продажба. Но след отпадането на тази пречка ще се увеличи конкуренцията, а това ще доведе до по-евтини лекарства.
Германски анализатори обаче смятат, че от споразумението по-голяма полза ще имат САЩ, които ще увеличат дохода на глава от населението средно с над 13 процента, докато в Европа това увеличение ще бъде едва пет процента. Икономисти смятат, че от споразумението ще загубят икономиките на някои развиващи се страни, както и Канада, Австралия и Япония, защото вече ще бъдат в неизгодна позиция спрямо Европейския съюз.
Преговорите за споразумението са в началото и то едва ли ще стане факт преди края на 2014 година.