С две награди се окичи българското кино на 15-ия международен филмов фестивал в Сараево. Пет български заглавия атакуваха престижния форум в конкурсната част, нови проекти също се включиха в състезанието за финансиране и в паралелните програми. Тази година българското участие беше най-активно в 15-годишната история на сараевския фестивал.
След като събра овациите на публиката и критиката в Кан дебютният филм на Камен Калев “Източни пиеси” спечели и награда в Сараево от Международната федерация на киноклубовете – CICAE. Отличието се изразява в подрепа за разпространение и промоция на филма в мрежата от 3000 зали, които са част от организацията.
Камен Калев: "На селекцията в Кан беше първото признание, че сме мислели в правилната посока. Аз имах три желания за фестивали – Кан, Сараево и Токио и сега сме на средата на пътя, но разбрахме че и в Токио сме в състезателната селекция."
“Източни пиеси” влезе в тежката битка на международния конкурс за наградата “Сърцето на Сараево”. Независимо от класацията успя да спечели сърцата на зрители и гости.
Марк – зрител: "Много ми харесаха героите – особено този на по-малкия брат, как коренно се промени."
Ованик: "Мисля, че разбраха филма. Защото разглежда проблем, който не е само за България, а е световен проблем."
Данис Тановеч: "Появи се ново кинопоколение. Вашето общество е в процес на промяна, както и в Босна, същото важи и за киното, нормално е да се променя."
Втората награда за българско заглавие - идва от пазара за нови проекти Синелинк. Успешният тандем от “Дзифт” Явор Гърдев и Владислав Тодоров, се пребори за финансиране на новия си филм “Цинкограф”.
Явор Гърдев: "Много важен етап в развитието на един проект е да се види на ниво сценарий каква е неговата тежест и възможнст да предодолява критична маса. Това се случва на такъв важен форум като Сараево, един от най-важните на Балканите, където се представят проектите в ранна фаза."
С наградата от Сараево “Цинкограф” си осигурява постпродукция в супермодерно студио в Словения. Тепърва обаче започва трудната битка за финансиране на снимките.
Наградата е нещо, което се случва между журито и проектите, докато по-важната част на всичко това бяха срещите с всички копродуценти и това, което ни радва и е важно, е заявеният интерес от много страни да се включат като миноритарни копродуценти в бъдещия филм.
Може би най-важната част от българското участие във фестиваал в Сараево си остава срещата с продуценти, фестивални директори и режисьори. В техния фокус попаднаха “Омлет” на Надя Косева, “Три сестри и Андрей” на Андрей Паунов и Борис Десподов, “Голешево” на Илиян Метев и "Омнибусът “15”, продуциран от Мартичка Божилова.