Нови протести се задават в железниците - този път без заплати са работниците в БДЖ - те не са получили парите си за септември. Тази сутрин за един час русенски железничари спряха работа на гара Разпределителна. В ранния следобед започнаха да получават преводи на септемврийските си заплати. В София синдикалисти от КНСБ и КТ "Подкрепа" поискаха спешна среща с министъра на транспорта, за да се намери решение на проблема.
Нови протести се задават в железниците - този път без заплати са работниците в БДЖ - те не са получили парите си за септември. Тази сутрин за един час русенски железничари спряха работа на гара Разпределителна. В ранния следобед започнаха да получават преводи на септемврийските си заплати.
В София синдикалисти от КНСБ и КТ "Подкрепа" поискаха спешна среща с министъра на транспорта, за да се намери решение на проблема. Ако не се подпише споразумение за редовното изплащане на заплатите, в края на годината ще има национални ефективни стачни действия, предупредиха от железничарските синдикати.
Точно в 7 часа ревизорите от поделението за превози спряха обслужването на всички товарни влакове през гара Разпределителна.
- На ръба, на ръба на мизерията сме. Глад и мизерия.
- Аз съм 34 години тук - такова чудо не е имало.
Не само в товарните превози на БДЖ има проблем. Със закъснение се движат и заплатите в дружеството за пътнически превози. Общата сума, която се дължи на работниците в БДЖ е 8-9 млн. лева., заявиха от синдикатите. Пак по тяхна информация дълговете на превозвача са - към кредиторите 135 млн. и 150 млн. - към доставчици.
Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ:
- В момента никой не може да каже кога ще си вземем парите и какво ще се случи до Нова година. Без решение ще стигнем до ефективна стачка в края на годината.
Розен Зарков, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа":
- Единственият начин да има железница тази държава трябва просто да се налеят пари там. Това е единственият начин.
От синдикатите са скептични към идеята на транспортния министър да се продаде дружеството за товарни превози, защото освен работниците си и няколко депа, то не притежава активи. Обемът на товарните превози се е свил наполовина в сравнение с 2006 година. Поредната реформа в БДЖ - сега на обединяване на дружествата не буди доверие.
Йордан Манов, председател на синдиката на локомотивния персонал - КНСБ: - Някой от вас спомня ли си коя по ред реформа е в железниците вече. Значи опитни зайчета железничарите не са и няма да бъдат.
От разговорите на гара Разпределителна се чува, че на ръба на оцеляването в русенска област са 250 работници. В страната били поне двойно повече.
- По медиите се чу, че Бойко Борисов е отпуснал 16 млн. за жп инфраструктурата. Ще трябва и за нас. Двете неща са свързани. Срамота стана да ни хранят жените с 200 лева заплата.
Изплащането на заплатите в системата на БДЖ закъснява за втори път в последната половин година. Днес от превозвача отказаха коментар.