Две трети от българите забелязват фалшиви новини в медиите - това показва проучване на Алфа Рисърч, проведено през май. Инициативата е на фондация Конрад Аденауер. Според проучването измислените новини най-бързо и лесно се разпространяват в интернет сайтовете и в социалните мрежи. Но най-достоверната информация 90 на сто то хората намират в телевизията.
Фалшивите новини... чели сме как убиват звезди от музикалната сцена, женят и развеждат известни хора,или подриват имиджа на политици чрез измислени факти. Всеки четвърти българин ежедневно се сблъсква с неверни информации. Не по-малко са и тези, които ги срещат по няколко пъти на седмица.
Боряна Димитрова - директор на "Алфа Рисърч": Този изключително висок процент свидетелства, че макар и нов за българското общество финомен фалшивите новини са вече изключително разпознавааеми и българското обществено мнение вече проявява чувствителност към тях.
Кристиян Спаар - директор на медийната програма във Фондация "Конрад Аденауер": Фалшивите новини всъщност са измислени факти, които подкопават професионално сериозната журналистиката, а интернет и социалните мрежи са тяхната жизнена среда.
Най-уязвими от фалшивите новини са хората с по-ниско образование, от по-малките населени места. Част от младите също - защото те се информират основно от интернет.
Боряна Димитрова - директор на "Алфа Рисърч": 83% от хората между 18 и 30 години се информират от социалните мрежи и интернет сайтове. Единствената социална в случая поколенческа група 18-30 години, при която интернет новинарските сайтове и социалните мрежи са надминали телевизията.
Иначе 90 на сто от хората се информират, гледайки телевизия. След това се нареждат сайтовете, социалните мрежи и накрая вестниците. 13 на сто от българите изобщо не знаят какво е фалшива новина.