НОВИНИ

​"За" и "против" задължителните катализатори на автомобилите

Ще бъдат ли спрени от движение автомобилите без катализатори за прочистване на изгорелите газове - полемиката по въпроса продължава. Вчера екоминистърът Нено Димов се закани, че ще бъдат спирани от движение моторните превозни средства без пречистващи устройства, а пунктове за прегледи, допуснали до движение такива коли, ще бъдат затваряни. Междуведомствена работна група вече работи по законодателните промени.

Николай Минков
от Николай Минков
20:20, 27.06.2017
Чете се за: 01:59 мин.
У нас

Според Съюза на българските автомобилисти по пътищата у нас се движат над 5 млн. автомобила, от които между 700 000 и 1 000 000 са без катализатор.

На емблематичното столично кръстовище на Орлов мост въздухът е един от най-замърсените не само в София, но в цялата страна. А причината голямата концентрация на моторни превозни средства. Припомням, че в началото на годината тук бяха измерени рекордните 500 милиграма фини прахови частици на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг.

Тогава Столичният общински прие програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която почти напълно дублира предложените мерки от Министерството на околната среда. А какви са те, попитахме зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев, след като от ековедомството отказаха коментар.

Евгени Крусев - зам.-кмет по транспорта на Столична Община: "Някои от тези мерки включват както ограничаване движението на автомобили в определени зони на града, посредством определени стикери, така ограничаване движението на определен екологичен клас автомобили. И съответно автомобилите, които не притежават пречистващи устройства, тип катализатори да бъдат ограничавани от движение. Ние изискваме от Министерството на транспорта и от ИА "Автомобилна администрация" да завишат контрола върху техническите прегледи, където реално се установява наличието на катализатори или неговата липса. Столична община ще закупи устройства на Пътна полиция, с които те да могат да измерват нивата на изгорелите газове на автомобилите на пътя. Т.е. те не трябва да бъдат в пункт за прегледи, а още при проверка на пътя КАТ ще може, с помощта на Столична община да установява нивата на вредните емисии, които автомобилите изпускат".
;

Най-простата сметка показва, че катализаторът за бензиновите коли струва около 300 лв., а за дизеловите, в който има ценни метали, надхвърля 1000. Очаквано и водачите на стари автомобили негодуват срещу готвените промени в екологичното законодателство.


Росен Николов възстановява стари автомобили. Грижи се за колата си произведена през 1963 година като за човешко същество.

- Ако се наложи ще трябва да се сложи катализатор, както виждате той си е с винетка, с гражданска отговорност, технически преглед. Ще се наруши ли тази автентичност, която сте успели до този момент да запазите? - Да, той не е предвиден за катализатор. Иначе за какво да му слагам, сега този автомобил толкова малко се движи по пътищата, че 1000 километра в годината, плюс това той си е напълно с нормални емисии отделяни. Нормални за 63-та? Да, за 63-та година.

За разлика от този ретро автомобил обаче, който фабрично е без катализатор, много коли са без еко устройството, заради добавената стойност на уреда. Често явление са и кражбите на катализатори.

Тодор Желев: Има благородни метали в тях и те се връщат в пунктовете за изкупуване на цветни метали. Какви са цените, може да струва 50, може и 300 лева като се върне на вторични суровини.

Изискванията за контрол на отработените газове са разписани от доста време в наредбите. Идеята обаче да се отнемат лицензите на пунктовете, които пускат колите без катализатори в движение не се одобрява от бранша.

Тодор Желев - експерт, СБА: Това не е много правилно, защото днес колата може да мине в пункта да има катализатор, да е напълно изправна и в следващия момент да отиде в някой сервиз, да демонтират катализатора, да си сложат резонансно гърне и този катализатор да се продаде. Като я хванат колата на пътя тя ще е без катализатор, но това не значи, че е минала в пункта без катализатор.

На новите катализатори животът е около 100 - 150 хиляди километра, ако обаче колата е на газ животът на уреда за отработване на газове се съкращава до два пъти. До момента катализаторите спестяваха на собствениците на коли 30-40 процента от данъка.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Огромните дупки около трамвайната линия в Княжево предизвикват недоволство
Огромните дупки около трамвайната линия в Княжево предизвикват недоволство
Спешни медици готови да протестират, бавят новите линейки
Спешни медици готови да протестират, бавят новите линейки