Авиокомпаниите от Международната асоциация за въздушен транспорт, обявиха, че ще предоставят изключително евтини билети на пътниците, чиято компания е фалирала, докато са в чужбина.
Авиокомпаниите от Международната асоциация за въздушен транспорт, обявиха, че ще предоставят изключително евтини билети на пътниците, чиято компания е фалирала, докато са в чужбина. Това ще важи за клиентите на всички компании с полети от или до Европейския съюз, независимо дали фалиралата фирма е член на Асоциацията. Инициативата беше обявена в Брюксел от председателя на организацията Тони Тайлър.
Авиокомпаниите в ИАТА доброволно поемат ангажимент да предоставят евтини билети, според наличните възможности, на пътници, които са останали в чужда държава заради фалит на превозвача, с който са отишли в нея. Това важи дори и когато пътникът е клиент на компания, която не е член на организацията. Не може да се каже колко биха стрували билетите, защото това зависи от разстоянието на превоза, заетостта на самолетите и други фактори.
Генералният директор на ИАТА обаче се оплака от твърде широката, според него, интерпретация от Европейския съд на директивата за компенсация на пътници. Според Тони Тайлър авиокомпаниите сега са се превърнали в банкомат за пътниците, които, в случай на закъснение на полета или отмяната му, получават безусловно парична компенсация.
Според директивата когато самолет, изпълняващ полет в Европейския съюз пристигне в дестинацията с повече от три часа закъснение, пътникът получава между 250 и 600 евро в зависимост от разстоянието. Същото обезщетение се дължи и когато полетът бъде отменен или на пътник бъде отказан превоз. Компенсация обаче не се дължи, когато закъснението е заради непредвидени обстоятелства. Точно този мотив авиокомпаниите използват понякога, за да откажат компенсация.
За да няма злоупотреби Европейският парламент поиска с промяна на правилата да бъде изброено какво точно е непредвидено обстоятелство, за да се постигне по-голяма защита на потребителите.