През ноември трябва да е готов новият Закон за електронните медии. По текстовете му работи сформирана със заповед на премиера работна група. Днес в Министерския съвет се състоя първият публичен дебат за новите норми, които ще контролират аудивизуалния пазар в новата технологична среда на пълна цифровизация. Дискусията ще продължи два дни и в нея освен медийни експерти участват и представители на браншовете на радиата, телевизиите и рекламата.
През ноември трябва да е готов новият Закон за електронните медии. По текстовете му работи сформирана със заповед на премиера работна група. Днес в Министерския съвет се състоя първият публичен дебат за новите норми, които ще контролират аудивизуалния пазар в новата технологична среда на пълна цифровизация. Дискусията ще продължи два дни и в нея освен медийни експерти участват и представители на браншовете на радиата, телевизиите и рекламата.
Започва походът от индианското одеало в кръпки към чувала с нови предложения. Така с образния език на участници в дискусията се описва преходът от стар към нов закон. Според поставените срокове, процесът не би трябвало да трае повече от 4 месеца.
Георги Лозанов, председател на СЕМ и работната група за нов закон:
– В аналоговата ера говорехме за една програма, за една честота. Обвързвахме програмата с честота. В съвременната цифрова среда тази връзка става все по-условна.
Новите технологии предоставят огромна територия за действие и затова предполагат свобода на словото и поведението. Затова и в новия закон ще има друг тип регулация в посока либерализация. Днес всеки предлагаше от позициите, които защитава.
Надя Шабадин, Агенция за закрила на детето:
– По-висока санкция за медийни доставчици, които с предаването нарушават правото на децата, също така възможност за незабавно спиране на предавания, които увреждат физическото, психическото и нравствено развитие на децата.
Медийните експерти и преподаватели Лилия Райчева и Светлана Божилова настояват да се направи ситуационен анализ на пазара, за да се избегнат в бъдеще изкривявания допуснати сега.
Лилия Райчева:
– Съвсем наскоро е осъществена една концентрация на мултиплексите, която може да стигне и до монопол. Както и съществуват небутаеми сливания между собственост, реклама и пийпълметрия.
Какви ще са ограниченията за новия тип продуктова реклама, ще бъдат ли поощрявани радиостанции, които излъчват българска музика, ще има ли тежест гражданската квота при определяне на програмата? Въпросите са много. Интересите също.
Хачо Бояджиев, зам.-председател на работната група за нов закон:
– Ще скроят ли шапката на обществените медии? Заглавие?!
Хачо Бояджиев изрази категоричното си несъгласие с подобно заглавие и нарече вестника, в който е публикувано – жълт. А генералният директор на националното радио Валери Тодоров обясни извън залата, че сливането на БНР и БНТ по време на криза не е от полза за никого. И посочи Унгария, където това се случи наскоро, като лошия пример, по думите му, с една доста силна политическа намеса.