Видео с жестомимичен превод
38 влака, а не 50 както се предвиждаше, спират от понеделник. Други 10 обаче ще се движат по съкратен маршрут. Това реши след седмици обсъждания БДЖ. Орязаната с 40 милиона лева субсидия за държавния превозвач тази година налага драстичните съкращения. Поетапно ще започне освобождаването и на 1500 работници. Това предизвика реакцията на синдикатите. Те са категорични - съкращаването на персонал ще е равносилно на сигнал за стачка.
Няма да има населено място, което да остане без жп транспорт, уверяват след решението си от БДЖ. В понеделник спират различен брой влакове по линиите Враца - Плевен, Карлово - София, Карлово - Сливен, Горна Оряховица - Стара Загора, Габрово - Царева ливада, Монтана - Бойчиновци. Със съкратен маршрут ще са Пирдоп - София, Пловдив - Чирпан, Мездра - Горна Оряховица. Виновник за спирането е намалената субсидия за БДЖ тази година с 40 млн. лв.
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на БДЖ: Предвидени са за погасяване на кредитите, но в крайна сметка дружеството Пътнически превози има определена дейност, която трябва да бъде субсидирана от държавата и 140 милиона са много по-малко, 40 милиона по-малко от това, което беше през миналата година. Опитваме се да спрем влакове, по които пътуват най-малко пътници, тоест нерентабилни влакове.
Поетапно ще бъдат освободени и 1500 служители. Първи ще са назначените на временни договори и служителите в пенсионна възраст. Стигне ли се дотам, ще има стачка, категорични са синдикатите.
Петър Бунев, предс. на Синдиката на железничарите - КНСБ: Тръгне ли се на масово уволнение на хората и нарушаване на договорите, бъдете сигурни, че ние няма да останем безучастни и предприемем действия, и то като крайната фаза е национална стачка.
Синдикатите твърдят, че съкращаването на влакове няма да подобри финансовото състояние на БДЖ, което има дългове за общо 565 милиона лева.
Искра Иванова, КТ "Подкрепа": При това положение с намаляване на влаковете съответно ще намалеят още приходите на Пътнически превози. И аз отново пак ще кажа, че на този етап не виждам железницата да е приоритет на държавата.
Нещо, по което са съгласни и синдикати, и самото ръководство на БДЖ. В началото на феуврари предстои да бъдат спрени от движение още 90 влака.