Оценките от матурата по български език и литература тази година са по-високи от миналогодишните, това каза за "По света и у нас" зам.-министър Милена Дамянова.
Оценките от матурата по български език и литература тази година са по-високи от миналогодишните, това каза за "По света и у нас" зам.-министър Милена Дамянова.
Резултатите ще бъдат представени на специална пресконференция. И още -като процент тази година са се явили повече ученици от миналата.
Продължаваме темата за целодневното обучение на учениците. Вчера ви разказахме за опасенията на директори и учители, че в училищата няма достатъчно стаи, които да поемат децата от 1-ви до 7-ми клас.
Днес ще ви представим и мнението на просветното министерство. Според зам.-министър Милена Дамянова тази форма на обучение ще донесе на училищата много средства в период на криза, а там, където няма стаи, ще се търси помощ от съседни училища.
Целодневната организация е в помощ на родителите, казва Милена Дамянова. Защото те са сигурни, че децата им не са на улицата, докато са на работа. Все пак уточнява, че ако родителите не желаят, могат и да не оставят детето си в училище и следобед.
Милена Дамянова смята, че децата не би трябвало да се изморяват в занималнята, защото ученето трябва да се редува с извънкласни занимания.
Милена Дамянова: "Децата както казах могат да играят, да се занимават... Но училищата на този етап нямат пари за спорт и занимания? Аз мисля, че се справят, а това, което сме организирали още през декември, бяха одобрени по програма развитие на човешките ресурси 100 млн. за извънкласни дейности."
Тези европейски пари трябва да влязат в училищата до края на тази календарна година. Освен това и самото въвеждане на целодневното обучение ще донесе пари -това са общо 34 млн. лева за първи и втори клас за 2010 и 2011 година.
Милена Дамянова: "Това са пари, които влизат в училищата в период на криза, това са допълнителни работни места за възпитатели, така че мисля, че мярката е добра от гледна точка на подпомагане."
Освен парите обаче са нужни и сгради - това е проблемът на големите градове. Според Милена Дамянова се обсъждат различни варианти като например използване на сградния фонд на съседни училища, където няма много деца.
Някои училища могат да решат от СОУ- та да станат основни, за да поемат целодневното обучение. Процесът ще върви поетапно от 1- ви до 7- ми клас като според зам.-министър Дамянова няма да бъдат наказвани директорите, които не са организирали целодневното обучение.